NYHED: Vi afbryder den nogenlunde systematiske gennemgang af de mest populære biler i Danmark i 1950’erne for at vende os mod et par specialkøretøjer. Danske epoke III anlæg bliver nemlig for tiden begavet med et udvalg af postbiler og netop nu fås både kassevogne og en lastvogn i postetatens oplivende gule farver. Det må vi se nærmere på!

Her er de to nyheder, jeg har indkøbt til Sundborg MJ. Gæt hvilken af de to modeller, der er mest autentisk. Svaret findes længere nede i artiklen…
Forbilledet for de to modeller kan studeres i det i denne sammenhæng uomgængelige værk af Niels Bloch: ”Postautomobilet gennem 100 år”, som jeg tidligere varmt har anbefalet på blogsiden Links og litteratur. Bogen er en fantastisk kilde til oplysning om alle afskygninger af postudbringning på hjul gennem de sidste par hundrede år, og giver også et indblik i det nære forhold mellem post og bane. Ikke mindst i epoke III var de to etater en uundværlig del af samfundets blodomløb – en rolle man måske i højere grad kan sætte spørgsmålstegn ved i dag.

Det nære forhold mellem den vinrøde jernbaneetat og den gule postetat er et interessant input til skabelsen af realistisk trafik på en modeljernbane
Nyhedsfanfaren i begyndelsen af denne artikel gælder Opel Blitz lastvognen, der lige er kommet på gaden, mere end den lille Goggomobil kassevogn, der kom for nogle måneder siden, så lad os holde spændingen og starte med den lille.
Postvæsnet har gennem årene med jævne mellemrum anskaffede sig mindre serier af prøvemodeller, og en sådan en har der nok også nærmest været tale om, da man i 1958 indkøbte et antal af de spøjst udseende minibiler. Goggomobil var ellers ikke nogen helt ualmindelig bil i Danmark i perioden, faktisk havde mærket i 1958 en markedsandel på omkring et par procent. Grunden hertil var naturligvis prisen, der for personvognsudgaven var helt nede på 9.500 kr., hvilket blot var 2/3 af prisen på en Folkevogn. Og så kunne der sidde en hel kernefamilie på fire i en Goggomobil, i modsætning til de konkurrerende kabinescootere, som BMW Isetta og den samtidige Messerschmidt. Når man ser på den lille Goggomobil kan man genkende træk fra samtidens øvrige små biler, som f.eks. de meget små hjul og ”selvmordsdørene”, der tidligere omtalt i bloggens artikel om Renault 4CV.

Billedet i baggrunden viser fire postbude opstillet til parade med deres nye Goggomobiler. Som Bloc bemærker i sin bog: ”Slipset er bundet ekstra stramt på sådan en dag”
Den lille vævre kassevogn var vel også en oplagt idé for postvæsnet at undersøge, både til kørsel i trange gader i de større byer og til små landpostkontorer, hvor pakkemængden var beskeden. Bilen faldt åbenbart ikke i etatens smag, for det ser ikke ud til, at der blev anskaffet mere end den ene serie Goggomobiler til Postvæsnet. Måske tiden heller ikke rigtig var moden, for den helt store udvidelse af den gule bilpark kom først nogle år senere. Det skete fra 1962 og frem, med motoriseringen af landpostbudene. Her valgte postvæsnet som bekendt engelsk i form af Morris Minor, og i endnu højere grad fransk, i form af Renault 4, der er i årtier sled sig rundt på landevejene. Så hvordan blev posten så bragt ud til gårdene i oplandet rundt om Sundborg i 1950’erne? Pr. cykel er svaret – i regn og slud, naturligvis.

Goggomobilen har nummer 552, hvilket er en af de biler, der kan spores i ”Postautomobilet gennem 100 år”. Vognen gjorde tjeneste på Ålestrup Postkontor i Jylland, hvor den kørte pakker ud. Bilen er med andre ord perfekt til et af postkontorerne i småbyerne langs sidebanen på Sundborg MJ
Postvæsnet har også gennem tiden indkøbt lastbiler fra en række forskelle lande. Engelske Bedford’s har været rigt repræsenteret op gennem årtierne, ligesom Posten indkøbte en del amerikanske Chevrolet-lastvogne kort efter krigen. Opel fandtes allerede hos Postvæsnet i mellemkrigstiden, men det var først med indkøbet af den nye model af den lette 1¾ ton lastbil i midten af 1950’erne, at Opel blev stærkt repræsenteret i bilflåden. Det er mærket i øvrigt stadig den dag i dag.

“Blitz” havde været Opels modelbetegnelse for en let lastvogn siden 1930’erne, men i 1955 kom en ny og mere amerikansk inspireret model på markedet
Bilerne blev imidlertid indkøbt i form af chassiser leveret med front og en del af førerhuset. Herefter blev de færdigbygget hos danske karrosserivirksomheder. Det var en meget almindelig måde at gøre det på, på den tid. Mange af periodens lastbiler blev færdigbygget herhjemme. Det betød også, at hver bil der blev bygget af en lokal karosserivirksomhed kan siges at være unik. I hvert fald blev de som regel lavet i ret små serier.
I førnævnte standardværk omtales to forskellige versioner af Opel Blitz, som Bloc betegner som henholdsvis ”højpandet” og ”lavpandet”. Fælles for dem begge var dog, at kassen var bygget sammen med førerhuset, hvor kassen og førerhuset hos Brekinas model er adskilte.
Om Postvæsnets Opel Blitz 506 står der i øvrigt i “Postautomobilet i 100 år”, at overbygningen blev lavet af Ertmanns Karosserifabrik i Sorø, og at vognen kostede 17.400 kr da den blev leveret den 21/10 1955.
Nå, men tilbage til ”gættekonkurrencen” i indledningen: Resultatet blev altså, at Goggomobilen ligner sit forbillede i det danske postvæsen bedre, end Opel Blitz lastbilen. Hvem havde det rigtige svar?
Modellerne er begge fra Brekina, der de seneste år har udmærket sig ved at udsende et hidtil uhørt antal modeller med ikke-tyske forbilleder. Franske, italienske, hollandske og så altså også skandinaviske modeller kommer i en lind strøm fra firmaet. De fleste får dog kun en begrænset levetid i kataloget og ser ud til at forsvinde igen, når oplaget er udsolgt. Hvis man derfor vil sikre sig en af de danske postbiler skal man sandsynligvis slå til, mens de endnu findes på hylderne.
Begge modeller har samme nuance i den gennemfarve plastik, og kuløren er, så vidt jeg kan bedømme, nogenlunde rigtig, omend den måske er lidt vel gul i det. Men sammenlign selv på billedet herunder. Under forudsætning af, at postbiler har samme farve i dag som i 1950’erne, er ligheden med Goggomobilen mellem mine fingre og den autentiske 2010-postbil i baggrunden vist nogenlunde i orden. Goggomobilen er dog i det mindste nyvasket.
Påskrifterne på de to biler er fine, inklusiv saglige Frederik IX’s monogram. På Opel Blitzen burde der dog nok have været sort staffering på forskærmen rundt om forhjulet og hen under forlygterne. Goggomobilen ligner også her, sit forbillede perfekt.
På Sundborg MJ skal der være et større posthus ved siden af den store station i Sundborg, og måske også et i nærheden af købstadsstationen ved enden af sidebanen. Der bliver med andre ord god brug for diverse postkøretøjer – cykler, motorcykler og biler. Postvæsnet var DSB’s største kunde i perioden, så i Sundborg skal der være et særligt spor ind til posthuset, hvor bureauvogne og godsvogne til pakkeposten kan rangeres ind. Bilerne kommer naturligvis ind i billedet, når det gælder befordring af posten til og fra posthuset. Lastbilen vil nok blive brugt til pakkepost, mens Goggomobil kassevognen vel kan bruges til lidt af hvert, inklusiv som nævnt, på et landpostkontor.
Mere om emnet postbiler kan først og fremmest læses i det allerede omtalte værk af Niels Boch, Postautomobilet gennem 100 år, udgivet på forlaget Blochvognen, Mariager 2008.
Postbilerne er også omtalt af blogkollegaerne på: http://svjmjk.blogspot.com/2010/03/posten-skal-ud.html
En interessant debat om postbiler, herunder om VW kassevognen, som Brekina også har i sit program, men som jeg valgt ikke at købe, findes her: http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=5620&highlight=postbil
Hej, må jeg spørge hvor du har købt Goggomobilen?
Tak
MVH Henriette Danefeldt
LikeLike
Hej Henriette
Jeg kan faktisk ikke helt huske, hvor jeg købte Goggomobilen, men det har været i en af modeltogsbutikkerne i Københavnsområdet, sikkert http://www.togcenter.dk/ eller http://www.kystbanen.dk/shop/frontpage.html Du skal nok være heldig for at finde en post-Goggomobil i dag for producenten Brekina laver kun et begrænset oplag af hver model, hvorefter det er slut. Det er deres forretningsmodel. Men det kan være, at der er en af bloggens læsere, der har set en i en forretning et sted? Du kan også prøve ebay eller tilsvarende. Der er ind imellem folk, der sælger ud af deres samlinger. Beklager, at jeg ikke kan være til mere hjælp.
Bh
Sundborg
LikeLike
Kan ex købes her: https://www.amazon.de/Goggomobil-Set-Modellauto-Fertigmodell-Brekina/dp/B006H3QQBG
Er dog ikke den danske version, men farven er rigtig.
LikeLike