Til Sundborg havn skal der naturligvis bruges skibe. Det første, der er færdigbygget, er en damptrawler. Et lidt usædvanligt syn i danske farvande, så det gælder om at finde på en god historie, der kan ligge bag.
Forbilledet er det gode skib ”Consul Pust”, bygget i 1920. Der er tale om en såkaldt damptrawler, der var en skibstype, der blev udviklet i sidste halvdel af 1800-tallet. På det tidspunkt var der et stærkt stigende marked for billig mad til den voksende befolkning i de europæiske storbyer. Fish-n-chips er måske bedst kendt fra UK, men også andre store europæiske lande som Frankrig og Tyskland opbyggede omkring århundredskiftet en omfattende fiskeindustri, noget der for modeljernbane entusiaster bl.a. kan aflæses i de mange tyske fiskevogne, der findes på markedet.
Trawlerne fiskede i Nordatlanten og forsynede konservesfabrikker og anden forarbejdningsindustri med råvare til produktionen. I mindre omfang kunne damptrawlere også findes i Norge, og efter krigen solgtes en del brugte trawlere til Færøerne og Island. Havfiskeriet i Danmark tog imidlertid en anden retning, med mindre kuttere for det meste ejet af skipperen og måske et par interessenter. Store flåder af damptrawlere, der krævede store kapitalinvesteringer, blev det ikke rigtig til i Danmark i epoke III.
En lille sjov detalje er at trawleren ”Consul Pust” i den sidste del af karrieren sejlede fra Lübeck, selvom den oprindeligt blev bygget i Rostock. Skal vi gætte på at skibets besætning senest i foråret ’45 har sørget for at komme ud af Rostock, der jo endte på den østlige side af jerntæppet, for så at slå sig ned på den vestlige side?
Modellen er fra Schreiber-Bogen Kartonmodellbau. Som navnet antyder, så er firmaets produkter lavet af karton, hvilket er et ganske populært materiale syd for grænsen, ikke mindst til bygning af skibsmodeller. Karton er også et materiale, der helt klart er på vej tilbage i modeltogssammenhæng, men mere derom en anden gang. På blot lidt afstand kan man faktisk ikke se, at der er tale om en kartonmodel. Arkene er trykt med en så avanceret teknologi, at f.eks. skrogets jernplader eller styrehusets træoverbygning ser ganske overbevisende ud. Hertil kommer, at modellen fra producentens side er flot patineret med rigelige rustspor rundt om på både skrog og overbygning. Det har utvivlsomt været hårdt for materiellet at opholde sig så meget i Nordatlanten.
Selvom den 42 cm lange model med 327 dele fordelt på 7 udklipsark for så vidt er komplet med master og gelændere i karton, så har jeg alligevel valgt at erstatte disse dele med henholdsvis rundstokke i træ og o,4 mm jerntråd. Også et par trapper af plastik er blevet tilføjet. Takkelagen er naturligvis af sytråd.
Eftersom modellen jo skal ligge i havnen lavede jeg modellen som vandlinjemodel. Jeg syntes dog, skibet ville komme til at ligge lovligt lavt i vandet, så jeg besluttede at lade trawleren være tømt for sin last, så den kunne få lov at ligge lidt højere. Det havde den fordel, at man så kunne se lidt mere af den nederste del af skroget, der er flot rødmalet. For at modellen skulle holde formen, indsatte jeg en plade af flamingo i den nederste del af skroget. Karton er et nemt materiale at arbejde med, men det er selvsagt noget tyndt, og derfor besluttede jeg også at gøre den synlige del af rælingen lidt tykkere med noget 1 mm pap på indersiden af rælingen. Alt i alt lutter småforbedringer på, hvad der er en meget flot model.
Modellen er i skala 1:100, hvilket naturligvis er lidt for lille til H0, men det gør nu ikke så meget, når skibet skal ligge i baggrunden. Det er med skibe som med huse på modeljernbanen, at der kan gås lidt på kompromis med skalaen, når vi befinder os bagest på anlægget.
På Sundborg Modeljernbane vil havnen være med til at give liv og trafikgrundlag for jernbanen. Udvalget af egnede skibe i nogenlunde rigtig skala er imidlertid ikke så stort, så jeg kom til at købe trawleren før jeg egentlig havde fået researchet ordentligt på skibstrafik i indre danske farvande i epoke III. Det ville nemlig have placeret en tysk damptrawler noget nede af sandsynlighedslisten. Så hvad ”Consul Pust” egentlig laver i Sundborg, må vi nok spørge skipperen om. Det kan være, at den lille fiskekonservesfabrik, der ligger i havnen: ”Sundfrisk Fisk Aps.”, har telegraferet efter en ladning kuller, som damptrawlerne fangede i Nordsøen? Eller måske har skibet søgt havn på vejen fra fiskepladsen og hjemhavnen i Tyskland på grund af tekniske problemer?
Mere om emnet damptrawlere kan det findes her: http://runeberg.org/salmonsen/2/8/0178.html
Epokekørsel med modeltog kan føre vidt omkring!
___________________________________________________________________________________________
Steam Trawler “Consul Pust”- The first ship is in port
The harbour of Sundborg will need ships and the first one completed is the “Consul Pust” built as a steam trawler in Germany in 1920. Fish-n-chips is perhaps best known from the UK, but also countries like France and Germany built up large fishing industries around the turn of the century based on whole fleets of trawlers fishing in the North Atlantic. To a lesser extent steam trawlers could also be found in Norway, the Faroe Islands and Iceland, however deep sea fishing in Denmark took a different direction, employing smaller boats mostly owned by the skipper and maybe a few stakeholders. So the German trawler is a bit down the probability list and is most likely just making a brief port call in Sundborg.
The model is in scale 1:100, which of course make it a little too small for H0. However, this is hardly noticeable when the ship is placed in the background of the layout. The kit is from Schreiber-Bogen Kartonmodellbau and has such a level of detail and patina with red rustic trails around both the hull and superstructure that from a distance it is very hard to see that this is a cardboard model. Cardboard is an easy material to work with, but somewhat thin and I therefore decided to make the visible parts of the hull a little thicker adding some 1mm cardboard to the inside of the railing. I also replaced some paper parts such as masts and railing with wooden sticks and 0.4 mm metal rods respectably. A couple of plastic stairs and rigging of sewing thread was added. I build the ship as a waterline model, but decided that the trawler would be emptied of its cargo and therefore should lay a little high in the water. This had the advantage that it is now possible to see a little more of the lower part of the nicely painted red part of the hull.
Trawleren kunne jo have dyrket fiskeri undervejs fra Østersøhavnen til fiskepladserne i Nordsøen. For at få en ordentlig pris for fiskene losses de her inden videre fart.
I 50érne havde vi jo kun 3 sømils fiskerigrænse.
Jeg havde selv tænkt på at lave et lignende diorama.
Er Consul Pust svær at lave?
Poul
LikeLike
Hej Poul
Dét var en god forklaring på trawlerens tilstedeværelse i havnen, den vil jeg give, hvis der nogen der spørger 🙂
Byggesættet har sværhedsgrad 3 på en skala fra 0 til 4, så det betyder vel “middelsvær” eller noget i den stil. Jeg havde ikke problemer med byggesættet, så er man bare lidt øvet, så bør man ikke være bange for at gå i gang. Byggevejledningen er som nævnt i artiklen god, hvilket ikke altid er tilfældet for skibsbyggesæt – efter min ringe og ikke særligt skibskyndige mening.
M.v.h.
Sundborg
LikeLike
Den kunne være sjov at se for den kan købes til 10% af hvad modellerne koster fra Artitec
LikeLike
Hejsa!
En flot model – og hyggelig og velskrevet artikel. Der kan være mange forklaringer på trawlerens tilstedeværelse i Sundborg havn. Men hvis den er i havn for at losse fisk, så vil den med al sansynlighed losse fisk via Fiskeri Auktionen. Men den kan jo være i Sundborg for at bunkre, få udført reparation af maskineriet, få udført korrektion af hovedkompas inden forestående fiskeri i polar-områderne, være opbragt og arresteret for ulovligt fiskeri, laste is, proviantere, skifte besætning, ilandsætte tilskadekommet besætningsmedlem, modtage nyt grej fra “Sundborg Vodbinderi” ?
LikeLike
Halløj Christian
“Sundborg Vodbinderi” er et fantastisk navn! Tak for ideerne.
M.v.h.
Sundborg
LikeLike
Jeg læser med stor fornøjelse – omend ikke kronologisk – din blog og nyder mængden af research, som ligger bag dine dispositioner. Da jeg er maritimt belastet bliver dette min første feedback.
Selv om det helt rigtige skib nok ville være en Marstalbygget 199’er eller en skonnert lastet med gråpærer (re. Mikkeline står til Søs) så passer trawleren fint i en provinshavn.
Der var og er stadig masser af småværfter i de danske indre farvande, så hvorfor ikke også et i Sundborg. I 50’erne har diesel endnu ikke helt fordrevet damp i småskibsfarten, så måske Sundborg Maskinsmedie, ligger inde med den fødevandspumpe model Halifax Leeds, som “mester” på Konsul Pust står og mangler.
Alternativt kan en driftig lokal coasterreder have set muligheden for at ombygge trawleren til dykkerskib, så der kan bjærges “gods” fra de mange vrag, som søværnet endnu ikke har bortsprængt i forbindelse med minerydningen af danske farvande. En god coasterreder er lige dele pirat, smugler og handelsmand, så muligheden for at bjærge kobber og messing fra vrag er en rigtig god fidus og en trawler en rigtig god platform, se bare “Tintin og den Mystiske Stjerne” og “Rackham den Rødes Skat.”
Kartonbyggesættet har dog stadig en smule papir 2D over sig, men som du så rigtigt angiver, det går fint når den skal holde sig i baggrunden. Personligt ville jeg dog skære vinduerne i apteringen ud og erstatte dem med folie og hvis du vil gå helt amok, så har Billing boats stadig en masse fittings i netop 1:100, så et rat og et nathus kan sagtens findes til indretning af broen.
Et par sømandslignende personager på dækket og bolværket – suppleret med en Osvald Helmuth klon og en flok af byens drenge – vil give det sidste pift. Et fremmedflaget skib var stadig spændende i 50’erne – hvem ved måske det har bananer med?
LikeLike
Hej Jørgen
Hvilket herligt indlæg – fuld af gode historier! Jeg synes om alle ideerne lige fra fødevandspumpen til Osvald Helmuth-klonet 🙂 Jeg glæder mig til at skulle opbygge havnepartiet med alle de detaljer og indbyggede historier, det forhåbentlig vil generere. Desværre kommer det nok til at vente lidt. Men mon ikke bananerne vil tage smag af fisk, hvis de blev sejlet med den gamle rustne trawler? Jeg må hellere begynde at se mig om efter et rigtig fragtskib, så byens drenge får noget mere at kigge på.
M.v.h.
Sundborg
LikeLike
Det er lidt af et arbejde at finde gode skibe i H0, men jeg fandt da lidt forskelligt at kigge på og sågar en tegning hvis du har mod på at starte fra bunden 😉
Alle er typiske skibe for perioden og især coasterne ville være lige i øjet. Lotte Skou kunne være den benævnte “Baad med Bananer”
Ohøj fra Aberdeen Rhed.
LikeLike
Ohøj Jørgen
Mange tak for de fine links til billederne af skibene. Det ville være rigtigt lækkert med “Lotte Skou” i havnen. Eneste problem (bortset fra hele byggeprocessen) ville være, at sådan et skib bliver omkring en meter i skala 1:87 og det har jeg desværre ikke plads til. Så er de små coastere nok mere realistiske.
M.v.h.
Sundborg
LikeLike