God jernbane-(h)jul og godt nytår til nye og gamle venner af bloggen! Ja, det er et stykke tid siden, men nu er det tid til en genoplivning og et gensyn med livet i og omkring Sundborg.
Nu har jeg lagt denne artikel op som en årsopgørelse for 2017, og den korte version er jo, at der ikke er sket noget som helst i året der gik. Faktisk har bloggen ligget i dvale siden 2014.
Når der nu har været så lang en pause, så er det måske meget rimeligt at starte med en kort opdatering om situationen: Som åbningsbilledet måske signalere bor jeg og resten af familien for tiden i USA. Det er et fantastisk land med meget at se, ikke mindst (model)jernbanemæssigt. Men bare rolig, jeg har ikke planer om at skifte Danmark i midten af 1950’erne ud med et amerikansk modeltogstema, selvom billederne af ”Big Boy” måske kunne pege i den retning.
Som jeg skrev i ”afskedsartiklen”, så er det meste af Sundborg-materiellet pakket ned og venter på, at jeg kommer tilbage. Som forudset er der hverken plads eller tid til at opbygge et anlæg her, hvor familien bor nu. Jeg tog dog nogle få ting med og har løbende købt lidt ind, enten lokalt eller når jeg har været forbi Danmark. Den gode nyhed er så, at jeg får mere med hjem, end jeg havde med ud.
Som det ses er det Roco Geoline-skinner, jeg har taget med selvom anlægget i sin tid var under opbygning med Tillig og Piko-skinner. Roco Geoline er bedre egnet som “legetøj” eftersom de let lader sig sætte op, skille ad og flytte igen. Skinnerne klikker stabilt sammen, men desværre virker den plastikbase/ballast, som de er opbygget på som om den ikke har haft godt af temperaturudsving i kælderen. Eller også er det bare alder og “plastiktræthed”. Under alle omstændigheder er plastikken blevet skrøbelig, og der knækker let stykker af underlaget. Mon andre har oplevet samme problem?
Med modeltoget i kasser (for det meste) og påtrængende krav fra den virkelige verdens side har der indtil nu ikke været tid og anledning til at blogge. Jeg trængte nok også lidt til en pause, det tror jeg de fleste bloggere gør en gang imellem. Det er trods alt hobby dette her og ikke arbejde, så det skal være lysten, der driver værket. Nå, men hvad nu? Der er kommet lidt bedre styr på den virkelige verden og modeltogslysten er vendt tilbage, så hensigten er at begynde at lægge lidt artikler på bloggen igen. Det kan selvfølgelig ikke blive til så meget i kategorien ”anlægsbygning”, men så er der så meget andet, man kan kaste sig over.
Som nævnt har jeg i noget ujævn takt løbende opdateret samlingen af rullende dansk materiel, så der kommer nok nogle artikler om de seneste års udgivelser, mens jeg prøver at indhente den tabte tid. Når man ser tilbage på de sidste tre år, så er der jo faktisk sket en del. Ikke mindst har en helt ny dansk producent, McK, meldt sig på markedet med nogle meget, meget flotte modeller. Jeg har købt et par stykker og vil skrive om dem hen ad vejen. Der har også været udgivelse fra ”de to gamle”, Heljan og Hobbytrade, samt enkelte nyudgivelser fra udenlandske producenter.
Jeg er fortsat også interesseret i det rullende materiel på landevejene og dér har jeg ikke haft så meget selvdisciplin som på jernbanesiden.
Eftersom der her i USA er lettere adgang til amerikanske producenter, så er der ind imellem kommet noget op under neglene, som jeg efterfølgende ikke rigtigt ved, hvad jeg skal stille op med på et anlæg med et dansk epoke III-tema. Gode ideer fra læserne modtages som altid gerne.
Her er et andet eksempel, hvor det måske ikke så meget er bilen, som det er båden, der er lidt for amerikansk. Eller er der nogle af læserne, der har forstand på den slags? Ville sådan en fladbundet, kantnæset sag kunne ses i Danmark i 1950’erne?
En undergruppe er bilmodeller, der nok har kørt i Danmark, men hvor udførelsen er tydelig amerikansk.
En under-undergruppe er 1941/46 Chevrolets. Lastbilen var ikke ualmindelig i Danmark i efterkrigstiden, som beskrevet i en tidligere artikel. Nu har jeg bare fået købt for mange.
Lidt samme historie, bare knapt så grelt er det fat med Ford A. Jeg har indkøbt et par varianter, der var svære at stå for, nemlig dels en coupe med ”svigermorsæde”, dels en lille ladvogn. Sidstnævnte ligner unægtelig grisehandler Oluf Larsens firmabil fra Matador, men det er det nu ikke, for som ægte Matadorfans ved, så kører Larsen Chevrolet og ikke Ford.
Og så er der de modeller, der ikke så let lader sig identificere. På det amerikanske marked sælges nedenstående model af Woodland Scenics, mens den i Europa markedsføres af tyske Noch. Men hvad er det for en bilmodel? Som i tilfældet med bilen og båden ovenfor, så er forbilledet nemlig ikke angivet noget sted. Jeg hælder til, at det er en Ford årgang 1949, men det er det vist ikke helt entydigt.
På bygningssiden har jeg købt et par amerikanske byggesæt, bl.a. fra Walthers. De er – efter danske forhold – enorme. Ideen er på et tidspunkt at ombygge dem til noget, der kan gå for at være danske industribygninger, lidt som ”Sundborg Konservesfabrik”. Det er imidlertid ikke så let uden at have anlægget foran sig, for de vil skulle indpasses i en helt konkret sammenhæng, typisk som halvreliefbygninger langs bagsiden af anlægget.
Eftersom anlægsbygning er udelukket, så bliver det også lidt begrænset med landskabelige udfoldelser. Bjerget i baggrunden på nogle af billederne herover er imidlertid et eksempel på, at det jo er muligt at nøjes med mindre projekter end et helt anlæg. De fleste ved sikkert fra film og TV, at amerikanske skolebørn konstant skal lave projekter, så sønnike fik på et tidspunkt behov for et bjerg, og så lavede vi sådan et.
Der er således lagt op til endnu en runde med artikler om livet i Sundborg i midten i 1950’erne – og en gang imellem en lille bitte smule om USA. Jeg håber at kunne holde dampen oppe i hvert fald frem til det tidspunkt, hvor der igen skal pakkes ned til flytning. Alt tyder på, at det først bliver om et par år.
Nåja, én ting mere. Jeg agter at eksperimentere lidt med levende billeder. Jeg har oprettet en YouTube kanal og har tænkt mig at lægge lidt filmstumper ud på nettet engang imellem. Det bliver ikke helt det samme materiale, der kommer til at ligge på bloggen og på YouTube, for jeg har på fornemmelsen, at de to medier kan forskellige ting: Bloggen er formentlig bedre til baggrundsstoffet, mens billeder vel er bedre til at vise arbejdsmetoder og udpakning af nye modeller og den slags. Vi får se – ”like and subscibe”, som de siger i de kredse. Jeg tror, jeg vil lave YouTube kanalen på engelsk, mens bloggen for størstedelens vedkommende forbliver på dansk.
Det første lille for-sjov eksperiment på YouTube.
Det var da en dejlig julenyhed, vi har savnet dine blog indlæg meget 🙂
LikeLike
Tak Simon. Rart at høre, at bloggen har været savnet.
LikeLike
Tak for kikket,god jul.
Mvh Koert Duus
LikeLike
Også god jul til dig Koert
LikeLike
Rigtig fin video, og lidt sjovt fundet på, at præsentere sin hobby på denne måde. Under alle omstændigheder er det flot, og giver lysten tilbage til at bygge selvom der ikke er ret meget plads her hos mig. Takker for inspirationen.
Jesper
LikeLike
Tak Jesper. Nu får vi se, hvad det der YouTube bliver til. Jeg er selv begyndt at se mange modeljernbanevideoer. Der er, som du skriver, meget inspiration at hente derude.
LikeLike
Hej Sundborg – velkommen tilbage og God Jul. Mvh Jens C.
LikeLike
Hej Jens, tak skal du have. Også god jul til dig og dine.
LikeLike
Hej Sundborg – velkommen tilbage; det bliver godt med nyt liv på bloggen.
Flot forfilm til Sundborg MJ.
Der er sket en del siden sidst – både Mck og Brawa har nogle flot detaljerede vogne.
Selvom man er begrænset på plads, så er der altid plads til lidt MJ.
Se f.eks. hvad Ian Rice har begået af forslag eller hvad med en Domino?
God jul og godt nytår 2018.
Mvh. John
LikeLike
Hej John, tak for hilsen og ja, der er sket en del på tre år. Jeg vil kigge lidt på Rice og Domino i juledagene 🙂
LikeLike
Fed video 🙂
LikeLike
Dejligt med lidt livstegn fra Sundborg. Har savnet din blog og din tilgang til modeltog.
Får du behov for at komme af med et par ældre Ford biler – ja så aftager jeg gerne et par stykker.
Glædelig jul
Torben
LikeLike
Også glædelig jul til dig Torben. Jeg tænker mere og mere i retning af at anskaffe et vitrineskab til mine overskydende bilmodeller. Ser man på gamle billeder af Danmark i 1950’erne var der simpelthen ikke så mange biler på gaderne.
LikeLike
Tusind tak for at du vender tilbage – jeg (og sikkert mange andre) har savnet din blog rigtig meget.
Timingen er muligvis tilfældig, men din blog blev nævnt i det nyligt udkomne nummer 130 af bladet “Lokomotivet”, hvor bloggen fik mange rosende ord med på vejen/banen.
Jeg ser især frem til at læse om nye bygninger/byggeprojekter til Sundborg og omegn – det er super inspirerende at se “tyske katalogvarer” blive forvandlet under din kyndige hånd til unikke og umiskendeligt dansk udseende bygninger, med alt hvad der til hører af herlig patinering og finurlige detaljer.
Og så skal du vel have fat i den nye McK Ardelt-/Frichs-traktor, som vel nærmest er uundværlig i 1950’enes Sundborg, når virksomhederne skal have leveret eller afhentet varer ? 🙂
LikeLike
Selvtak. Jeg må sige, jeg er meget glad for den overstrømmende positive respons, bloggens genopliven har fået. Og det er ikke koordineret med Lokomotivet. Jeg vidste slet ikke min blog var omtalt der, eftersom jeg ikke holder bladet for tiden her i “udlændigheden”. Jeg håber, bloggen kan leve op til forventningerne 🙂 Jeg har allerede fået fat i Ardelt/Frichs 130, så på et tidspunkt kommer der noget om den på bloggen.
LikeLike
Hurra! Hurra1 Hurra!
– og Godt Nytt År fra Oslo!
Mvh Peder
LikeLike
Hej Peder! Oså godt nytår til Oslo – og Berlin 🙂
LikeLike
Fantastisk, at der atter er kommet gang i bloggen – Et lyspunkt her i mørket 🙂
LikeLike