Sundborg er ikke tænkt som et effektsøgende anlæg. Der bliver ingen ildbrande, skibskatastrofer eller pludselig død. Tværtimod er temaet bygget op omkring halvgrå efterårssteming. Men der er punkter, hvor hverdagen i 1950’erne møder noget, der bliver lidt halloweenagtigt. En vognfuld blodigt slagteriaffald for eksempel.
Forbilledet er de transporter af affald fra slagterierne, der i epoke III stadig i betydeligt omfang foregik pr. jernbane. En af de større operatører var i denne sammenhæng Blaakilde Mølles Fabrikker, der blandt andet havde et anlæg i Hobro. Virksomheden og dens jernbanevogne er tidligere omtalt i blogartiklen om kadavervognen litra ZC.
Med hensyn til selve godslasten, så er slagteriaffald på flere måder er noget kedeligt noget. Faktisk er det bare en stor uformelig pøl af snask. Men ”heldigvis” må slagterierne med jævne mellemrum kassere hele dyr. Det sker typisk i forbindelse med at dyrlægekontrollen har fundet fejl, der gør det slagtede dyr uegnet til menneskeføde. Det fik mig til at indkøbe lidt grise, der kunne live lasten lidt op (eller er det egentlig det modsatte?). Men mere derom senere.
Modellen af DSB litra ZC 500 304 er som sagt tidligere gennemgået i forbindelse med vognens udgivelse for næsten 10 år siden. Der er tale om en tillempet industrimodel baseret på en tysk vogn og dermed er den et stykke fra det danske forbillede. Til gengæld er det en anderledes vogn, der passer godt ind i trafikideen på Sundborg modeljernbane.
Projekt godslast startede med et skånende lag plast og en base af skumpap. På denne base modeleredes et lag bestående af ”DAS”, der er en slags legeler beregnet for børn og andre kunstneriske typer. Fabrikatet var ikke så vigtigt, men nu havde familien pakken liggende fra et tidligere skoleprojekt. DAS havde den fordel, at godslasten fra starten havde en slags kødgrundfarve. Set i bakspejlet burde jeg nok have brugt noget andet for materialet viste sig at trække sig sammen, da det tørrede, så godslasten endte med at gabe lidt langs kanterne.
Så var det tid at tilføje en død gris. Der er fuld gang i producent Busch i disse år og der udsendes en strøm af små detaljeingssæt med alt muligt fra blomster over cykler til grise. Det eneste der irriterede mig lidt ved grissehandlen var, at 95 pct. af pakken var sammenkrøllet papir. Det skyldes selvfølgelig at alle Busch’s detaljeringssæt kommer i pakker af samme størelse, hvilket muligvis tager sig godt ud i butikken, men altså virker temmelig fjollet når man sidder med seks små grise i hånden efter endt udpakning.
Efter at den afsjælede gris var trykket ned i leret tilføjede jeg hele baduljen et lag af PVA-lim. Det var en nem måde at tilføje overfladen lidt variation, samtidig med at den udflydende karakter af slagteriaffaldet blev bibeholdt. Efter at limen var tør kunne godslasten fjernes fra sin plastikindpakning.
Jeg kunne måske godt være stoppet her, for på dette tidspunkt lignede godslasten egentlig meget godt en billig kødpølse. Slagteriaffald får imidlertid efter kort tid alle mulige andre farver end den friske pålægskulør, så der måtte flere farver til. Ikke mindst en gang ”flesh wash” fik godslasten til at ligne et gammelt vædskende sår. Ja, det er ikke for sarte sjæle, dette her. Lidt afsluttende tørbørstning fremhævede knogler med mere.
Så var projektet sådan set færdigt. Se hele forløbet på denne lille film. Dyrevelfærdstyper kan måske glædes over, at grisen vist alligevel ikke var helt død.
På Sundborg modeljernbane vil vognen naturligvis være at finde omkring slagteriet. Det bliver helt sikkert til fornøjelse for både DSB’s personale og de omkringbønde, når den stinkende kadavervogn med slagteriaffaldet rangeres rundt på baneterrænet.
Det værste er selvfølgelig at alt det med godslasten til en hvis grad normalt vil være skjult, for kadavervognene kørte jo ikke åbne rundt. Udsigten til det lækre indhold var netop spærret af klapperne i vognens tag. Den store halloween-spøg bliver derfor nok mest at kunne pille taget af vognen og fremvise indholdet. Og se efter om grisen stadig er der.
Mere om emnet kadavervogne fra Blåkilde Mølles Fabrikker kan læses i Torben Andersens ”DSB Godsvogne 1945-1965”.
Den oprindelige blogartikel om Fleischmann’s model af DSB litra ZC kan læses her.
Sidste års holloweenartikel her på bloggen handlede om græskar og kan læses her.
Hej Sundborg,
kommer du ikke snart hjem?
Nåh – til sagen – der har lige været lidt om emnet på Sporskiftet – og der skrev jeg at jeg har set åbne O vogne med kadaver UDEN låg…
vh pediHg
https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/generelt/slagteriaffald
LikeLike
Hej Per
Tak for linket, det havde jeg ikke set. Lyder lækkert med skvulpende slagteriaffald i åbne O-vogne.
Og nej, jeg kommer ikke hjem foreløbigt. Jeg har lige startet en ny kontrakt væk fra Danmark, så det har stadig lange udsigter.
Mvh
Sundborg
LikeLike