• Forside
  • Om Sundborg
  • English
  • Deutsch
  • Links og litteratur

Sundborg MJ

Med modeltog gennem Danmark i midten af 1950'erne

Feeds:
Indlæg
Kommentarer
« Savværk del 6 – Svelleproduktion
Savværk del 7 – Køretøjer på savværket »

Opdatering: Litra CX i teaktræsudgave

6. februar 2022 af Sundborg

Her kommer endnu en opdatering af artiklen om rystevognene litra CX fra DWA og denne gang handler det om en litra CX med teaktræsbeklædning. Jeg har tidligere indrømmet, at jeg vældig godt kan lide modeller med beklædning i ægte træ og denne vogn er ingen undtagelse. Det kan man læse mere om i den nu opdaterede hovedartikel om litra CX, hvor også denne lille film er indsat.

Denne gang er turen kommet til CX med teaktræsbeklædning. Som det fremgår købte jeg CX 4513, katalognummer 53007. Forbilledet blev bygget af Scandia i 1923 som CF 10123, men fik sit CX-nummer ved den store omlitreret 1941. Vognen blev udrangeret 1956.

Rystevogn på landstation, så er der stemning. Selv i 1950’erne ville dette have duftet af ”gamle dage”

Modellen er flot, ingen tvivl om den sag. Som tilstået tidligere her på bloggen synes jeg vældig godt om DWA Hobbys modeller med ægte træbeklædning.

Det er træ, det er dejligt! Nogle MJ’ere finder træets fibre forstyrrende store, men jeg synes nu godt om materialet

Fotos yder på mange måder ikke de træbeklædte modeller fuld retfærdighed, for det er først når man har vognene i hænderne og kan mærke træet, at man helt kan værdsætte, hvad materialet gør for oplevelsen.

Måske man kan få lidt af et indtryk af virkningen af ægte træ når man sammenligner med vogne traditionelt fremstillet i plastik. Ser trævognen ikke simpelthen mere levende ud?

Eftersom der er tale om en hel familie af modeller fra DWA gælder bemærkningerne om taget og pufferplanken fra den pladebeklædte version af litra CX også her. På samme måde bør der også kastes et ekstra blik på modellens vinduer. De er i modsætning til den pladebeklædte variant tydligt aflange, hvilket er godt.

Sådan set lidt på afstand ser proportionerne på vinduerne på teaktræsversionen mere rigtige ud end på plademodellen

Det kan diskurteres om afstanden mellem vinduernes overkant er lidt på den store side, eller er det tagets underkant, der er for kraftig? Dette problem deles af mange andre modeller af personvogne hvor taget kan tages af og har formentlig noget at gøre med, hvor tyndt materialet kan blive uden at det gaar i stykker. Også på teaktræsmodellen slutter vinduernes underkant over endeperronens låger, og burde have ligget lavere.

Der er stadig noget med linjen endeperron-vinduesunderkant. Men så er der så meget andet at synes om ved modellen

Jeg er igen, når det gælder DWA Hobbys modeller med beklædning i ægte træ, imponeret over, at det kan lade sig gøre at trykke påskrifterne så pænt og med de rigtige skrifttyper på så ujævn en overflade som træ. Ellers viste DWA jo faktisk med den vidunderlige model af motorvognen litra ML, hvordan litreringen kunne laves med både skyggebogstaver og kongekrone i flerfarvet tryk.

Kritisk blik på litreringen. Og på den kraftige skrue i gulvet. Jeg slørede skruen ved at give gulvet en gang maling

Og når vi nu taler om tidligere DWA/Hobby Trade produkter så kunne jeg ikke lige modstå fristelsen til at sætte den træbeklædte CX sammen med litra ML, selvom det nok ikke er helt efter forbillede.

Ikke helt efter forbillede, men det teaktræsbeklaedte materiel står godt til hinanden

Advertisement

Del dette:

  • Twitter
  • Facebook

Synes godt om dette:

Like Henter...

Relateret

Lagt i Jernbanedrift, Personvogne | med emneordet CX, CX 4513, DWA Hobby, Model Railway, Modelbaan, Modeljernbane, Modelleisenbahn, Modelljärnväg, Modeltog, Modeltrein |

  • Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email for free!

  • Nye kommentarer

    • Sundborg til Søndagsfilm: Lille murret garage fra Noch
    • Sundborg til Unimog U 411 – Et unikt køretøj
    • Anders Riis til Søndagsfilm: Lille murret garage fra Noch
    • Steffen Dresler til Unimog U 411 – Et unikt køretøj
    • Sundborg til Søndagsfilm: Lille murret garage fra Noch
  • Mest læste lige nu

    • Unimog U 411 - Et unikt køretøj
    • DSB damplokomotiv litra R - Maskinen der kunne det hele
    • DSB damplokomotiv litra N – Den stærkeste
    • Union Pacific 4000-Class – Big Boy
    • Magirus-Deutz Mercur - En luftkølet rundnæse
  • Kategorier

    • Jernbanedrift (119)
      • Godsvogne (63)
      • Personvogne (22)
      • Post, rejsegods og specialvogne (8)
      • Specialvogne (1)
      • Trækkraft (24)
    • Miljø (185)
      • Bygninger (66)
      • Figurer (14)
      • Godslaster (14)
      • Planteriget (11)
      • Skibe (1)
      • Vejkøretøjer (80)
    • Om Sundborg MJ (51)
      • Anlæggets bygning (13)
      • Baggrundshistorier (4)
      • Digital styring (10)
      • Diverse (25)
  • Historik

    • marts 2023 (3)
    • februar 2023 (4)
    • januar 2023 (5)
    • december 2022 (4)
    • november 2022 (4)
    • oktober 2022 (3)
    • august 2022 (2)
    • juli 2022 (4)
    • juni 2022 (4)
    • maj 2022 (5)
    • april 2022 (3)
    • marts 2022 (4)
    • februar 2022 (4)
    • januar 2022 (6)
    • december 2021 (4)
    • november 2021 (2)
    • oktober 2021 (2)
    • september 2021 (2)
    • august 2021 (1)
    • juli 2021 (3)
    • juni 2021 (2)
    • maj 2021 (2)
    • april 2021 (2)
    • marts 2021 (2)
    • februar 2021 (2)
    • januar 2021 (2)
    • december 2020 (3)
    • november 2020 (2)
    • oktober 2020 (2)
    • september 2020 (2)
    • august 2020 (2)
    • juli 2020 (2)
    • juni 2020 (2)
    • maj 2020 (2)
    • april 2020 (2)
    • marts 2020 (2)
    • februar 2020 (2)
    • januar 2020 (2)
    • december 2019 (3)
    • november 2019 (2)
    • oktober 2019 (2)
    • september 2019 (2)
    • august 2019 (2)
    • juli 2019 (2)
    • juni 2019 (2)
    • maj 2019 (2)
    • april 2019 (2)
    • marts 2019 (2)
    • februar 2019 (2)
    • januar 2019 (2)
    • december 2018 (3)
    • november 2018 (3)
    • oktober 2018 (3)
    • september 2018 (3)
    • august 2018 (3)
    • juli 2018 (3)
    • juni 2018 (3)
    • maj 2018 (3)
    • april 2018 (3)
    • marts 2018 (3)
    • februar 2018 (3)
    • januar 2018 (3)
    • december 2017 (1)
    • august 2014 (1)
    • juni 2014 (2)
    • maj 2014 (2)
    • april 2014 (2)
    • marts 2014 (2)
    • februar 2014 (4)
    • januar 2014 (2)
    • december 2013 (4)
    • november 2013 (3)
    • oktober 2013 (2)
    • september 2013 (4)
    • august 2013 (4)
    • juli 2013 (3)
    • juni 2013 (3)
    • maj 2013 (3)
    • april 2013 (1)
    • februar 2013 (1)
    • januar 2013 (3)
    • december 2012 (1)
    • november 2012 (1)
    • oktober 2012 (3)
    • september 2012 (4)
    • august 2012 (4)
    • juli 2012 (4)
    • juni 2012 (5)
    • maj 2012 (4)
    • april 2012 (4)
    • marts 2012 (5)
    • februar 2012 (4)
    • januar 2012 (4)
    • december 2011 (4)
    • november 2011 (4)
    • oktober 2011 (4)
    • september 2011 (4)
    • august 2011 (4)
    • juli 2011 (4)
    • juni 2011 (4)
    • maj 2011 (4)
    • april 2011 (4)
    • marts 2011 (4)
    • februar 2011 (4)
    • januar 2011 (4)
    • december 2010 (3)
    • november 2010 (4)
    • oktober 2010 (4)
    • september 2010 (4)
    • august 2010 (4)
    • juli 2010 (2)
    • juni 2010 (3)
    • maj 2010 (3)
    • april 2010 (5)
    • marts 2010 (4)
    • februar 2010 (4)
    • januar 2010 (4)
    • december 2009 (6)

Blog på WordPress.com.

WPThemes.


Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Cookie Policy
  • Follow Following
    • Sundborg MJ
    • Slut dig til de 170, der følger denne blog
    • Already have a WordPress.com account? Log in now.
    • Sundborg MJ
    • Tilpas
    • Follow Following
    • Tilmeld
    • Log ind
    • Copy shortlink
    • Report this content
    • View post in Reader
    • Manage subscriptions
    • Collapse this bar
 

Indlæser kommentarer ...
 

    %d bloggers like this: