VARIANTNYHED: Flittige Brekina har leveret endnu en “dansk” VW Transporter til modeljernbanen. Denne gang er det en vogn fra radio-TV-kæden Selandia.
Forbilledet for dagens bil har jeg ikke lige kunne hitte et billede af, men radio-TV-kæden er god nok. Selandia havde 15 butikker i Københavnsområdet og eksisterede frem til 1997, hvor kæden blev overtaget af Fredgaard.
Selve navnet Selandia er jo en latinificering af Sjælland og en hurtig gang google viser, at der gennem årene har været talrige virksomheder med det navn, inden for mange brancher. Selandia har også været ret brugt som skibsnavn – det mest berømte var naturligvis verdens første motorskib, der netop i år har haft 100 års jubilæum.
Modellen er i Brekinas sædvanlige gode kvalitet. Firmalogoet står fint og skarpt. Det er den første “danske” model af en VW Transporter jeg lige kan komme i tanke om, der har et reklameskilt på langs af taget. Det er jo i øvrigt en VW Transporter 1b fra begyndelsen af 1960’erne og logoet kunne også godt være fra den periode, men jeg synes nu alligevel, at modellen går an i 1950’ernes Sundborg.
På Sundborg modeljernbane er der allerede en VW Transporter fra Fona i omløb. Det er nu ikke helt ved siden af med flere biler fra radio-TV-forhandlere, for netop midten af 1950’erne var gennembrudstiden for det nye fjernsynsmedie i Danmark. Det var dog en dyr fornøjelse for et TV-apparat kostede omkring 2.000 kr. En faglært arbejder tjente 4,93 kr./timen i 1955 før skat. Teoretisk set skulle der altså arbejdes mere end 400 timer eller godt to måneder for at købe et fjernsyn – i virkeligheden, med skat og alle andre leveomkostninger indregnet står det klart, at det tog lang tid at spare sammen til et fjernsyn. Prøv lige at regne ud, hvor meget (eller lidt) du skulle arbejde for at have tjent til din seneste elektroniske dims! En radio kunne fås fra ca. 500 kr. og op (ca. 100 timers arbejde brutto), mens en Opel Rekord i 1955 kostede lige under 18.000 kr. på dollar basis, svarende til 1½ bruttoårsløn for en faglært arbejder.
Mere om emnet om VW Type 2 kan findes i bloggens overordnede artikel om dette emne her.
På nettet findes dette meget underholdende klip, der illustrerer en ny tekniks udfordringer, nærmere betegnet telefonsvareren. Er det Gunnar “Nu” Hansen, der speaker?: http://m.youtube.com/watch?v=q4zD1sIeNPE&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Dq4zD1sIeNPE
Og her er et link til historien om M/S Selandia, der ikke har noget med VW Transporteren at gøre – det er bare en god historie for den transportinteresserede: http://selandia100.dk/diesel-2
Kære Sundborg MJ
Det er en rigtig flot hjemmeside og nogle fantastisk flotte billeder fra banen. Jeg har som ophavsmand til både Fona og Selandia bilerne et par kommentater.
Jeg startede som elev hos Fona (På Vesterbro i København) i juni 1977, og nåede at være 29 1/2 år i koncernen hvor jeg på et tidspunkt var salgsdirektør i en periode på 3 år, og måtte forlade virksomheden efter at Fredgaard havde opkøbt Fona, og dermed frasolgte den del af virksomheden (Electric City) som jeg på daværende tidspunkt var salgsdirektør for. Køberen var Elgiganten hvor jeg var i yderligere 3 år, men da de to forretningsprofiler lå så langt fra hinanden valgte jeg at afslutte min karrierer i radiobranchen i et Sony Center som to af mine gamle Fona kollegaer havde startet op. Efter 2 år valgte jeg at koncentrerer mig 100% om min togbutik Perron1 / http://www.nettog.dk
Fona bilerne har jeg selv fået fremstillet med hjælp fra John Olsen hos Tog & Tekno i Aalborg, først et parti på 600 sæt og et ekstra oplag på 300 sæt kort tid efter første levering, og selv et par år efter sælger den stadig fint.
Bilerne er fremstillet med tilladelse fra Michael Kjær der er ejer og adm. direktør i F Group der ejer Fona – F Group og dermed Fam. Kjær har gennem tiderne været en markant spiller i radiobranchen, og har således ud over Fredgaard opkøbt rigtig mange konkurrenter gennem tiderne, således ud over Fona også Bjørns Radio, Selandia, Arnes Radio og sådan kan man blive ved med at remse omkring 20 navne på tidligere radio / tv butikker, fremdeles på Sjælland op.
Selandia bilen skulle også have været et projekt som Tog & Tekno skulle have lavet, men der skete tilsyneladende en kommunikationsbrist hos Brekina i Tyskland, der pludselig bekendtgjorde “Selandia” nyheden sidste sommer, så
selv om det var mig der havde en tilladelse fra F Group, kom den altså langt bredere ud end jeg havde lovet Michael Kjær, da aftalen er basseret på at det udelukkende er få Danske butikker der handler med disse reklame køretøjer, men mon ikke at jeg er tilgivet – det var trods alt Brekina der klokkede i det.
Jeg kan i øvrigt bekræfte at det var Gunnar “NU” Hansen der lagde stemme til Selandia´s telefonsvarer, der jo som man kan høre var lidt for moderne til at de ældre kunder forstod at det ikke var en rigtig stemme i den anden ende 🙂
Jeg har stadig rigtig mange gode venner og tidligere kollegaer fra radiobranchen og regner med at det ikke bliver de sidste biler jeg har været med til at lave. Næste bil kunne godt blive en Fona, Renualt 4 som vi havde omkring 100 stykker af i velmagtsdagene midt i 70érne.
Bedste hilsner, og fortsat god sommer
http://www.nettog.dk
Bo
LikeLike
Kære Bo
Tak for baggrundshistorien om Fona-bilerne. Den kendte jeg slet ikke. Og så kan jeg forstå, at du også har haft en finger med i Selandia-VW’en. To gode projekter – og en Renault 4 oven i hatten, selvom den vil være lidt for moderne, for min epoke. Håber du har flere af den slags ideer på bedding!
Bedste hilsner
Sundborg
LikeLike
Jeg begyndte som chaufførmedhjælper (senere lærling) i Selandia Radio & Tv i 1975 hos Sven Ingor i Husum, med Anders og Anton som kolleger. Senere kom en chauffør der hed Mick. Vi kørte rundt med en VW T1 og leverede varer til langt ud på natten når Arne Randow besluttede sig for at lave et udsalg her og nu. Vi gik alle gennem ild og vand for firmaet, leverede varer til kunderne næsten hele døgnet. Jeg var stolt som en pave da jeg havde fået kørekort sidst i halvfjerdserne og fik lov til at hente en SPRITNY Toyota Hiace som afløser for vores VW. Uha dada det var tider dengang. Er idag 65 år og ser med stor respekt og taknemmelighed tilbage på tiden i Selandia Radio, sidst med Fritz Rathsack som bestyrer, chef, mentor og ikke mindst nær ven. Tak for en fantastisk tid der har præget mit hele mit liv.
LikeLike
Kære Mikael
Tak for beretningen om tiden hos Selandia. At det var en japansk Hiace der afløste VW Transporteren siger en hel del om udviklingen i bilmarkedet i de år.
Mvh
Sundborg
LikeLike