Karlemoseparkens Modeljernbane Klub (KMK) er ved at opbygge et stort og super interessant epoke III anlæg. Som man straks kan regne ud, er der rent åndsfælleskab mellem KMK og så det anlæg, som denne blog beskriver. Måske er det derfor KMK vil bruge navnet ’Sundborg’ til en af de kommende stationer?
KMK bygger på et anlæg med DSB og danske privatbaner som forbillede. Anlægget dækker perioden fra 1950 – 1960, mens det rullende materiel dækker perioden 1945 – 1964.
Som et led i opbygningen har klubben for nylig foretaget, hvad der omtales som en ”revision af anlæggets geografiske forhold og bynavne”. Det har angiveligt været nødvendigt af hensyn til driften og den indre logik i anlæggets trafikidé. Det har resulteret i nye bynavne og stationer og det er i denne sammenhæng, at navnet Sundborg nu optræder hos KMK.
Ligheden fortsætter. Bl.a. får Nørre Sundborg, som det fremgår af principskitsen et andelsslagteri, som der også ligger et af mit Sundborg, samt en bilsamlefabrik, der er en idé, der tidligere er omtalt her på bloggen. Nu har jeg faktisk ikke noget særligt imod, at KMK har følt sig inspireret af navnet på min blog og mit ufærdige anlæg. Selvom jeg havde, så ville det være ligegyldigt, for jeg har ikke patent på navnet, der er fri fantasi. Der er mig bekendt ikke nogen by i Danmark, der hedder Sundborg. Faktisk: Jo flere Sundborg’er der spredere sig i den danske modeltogsverden, desto bedre. Men det kan være, at jeg skal til at tilføj et ”the original” eller tilsvarende til min blog 🙂
Processen med opbygningen af KMK’s anlæg kan følges på klubbens hjemmeside http://mosebanen.dk/index.html og i det fremragende klubblad ”Mosebanen”. Bladet stilles rundhåndet til rådighed for alle, også ikke-medlemmer af klubben. Bladet kan tilgås via klubbens hjemmeside: http://mosebanen.dk/Klubbladet.html.
Mosebanen omhandler i øvrigt ikke kun anlæggets opbygning, men bringer også artikler om alle mulige epoke III relevante jernbaneemner. Jeg kan bl.a. kun rose de meget vidende artikler om internationalt personvognsmateriel på danske skinner, om dambrugsdrift og godstrafik i epoke III for bare a nævne nogle få. Der er også lige startet en meget lovende artikelserie om ”jernbanegeografi fra bunden af”. Bladet har også tidligere bragt gode artikler om patinering, ligesom der løbende er artikler om digitale spørgsmål. Alt i alt et meget velskrevet klubblad, der giver læsning til mange hyggelige timer. Det kan varmt anbefales.
Det er i øvrigt ikke første gang Sundborg MJ spøger på danske klubanlæg, se f.eks. den gamle artikel her, om ”Sundborg i Køge”.
Kære “Sundborg”
Jeg har med interessen læst dine kommentarer til vor seneste ombygning af anlægget i KMK. Det kunne godt se ud som om, at vi har tyvstjålet navnet “Sundborg”, men det er nu ikke helt tilfældet. For over 10 år siden, da jeg anlagde et af mine private anlæg hjemme i kælderen, faldt valget på navnet: “Sundborg”. Senere ændrede jeg det til “Fjordborg”, fordi det var blevet lidt “slidt”. Mange år senere besluttede vi i KMK at fjerne en stor mængde af skjult spor og at gøre anlægget mere køreplansvenligt, for det var det ikke !. Ved den lejlighed poppede det gamle navn op igen, og jeg valgte det, fordi det ligger lige for i sin mundrette, nydelige form og passede perfekt i vores sammenhæng, der på visse punkter gav anledning til adskillige hovedbrud med at få en logisk sammenhæng i tingene. Den sammenhæng, og i forlængelse heraf placeringen af anlæggets industrier, er derimod helt uden nogen sammenhæng med dine valg. Som der altid står til sidst i rulleteksterne på film: “Al lighed med virkelige begivenheder, navne og lokaliteter er tilfældig”! I øvrigt har vi kun flyttet rundt på ganske få industrier fra den oprindelige plan. Men, du har uden for enhver tvivl præget dine modelbanevenner med dine glidende og interessante baggrundshistorier ledsaget af fremragende billeder til at gøre ligeså! Det er vi glade for at læse om og se.
“Mosebanen” har jo udviklet sig fra at være et klubblad til også at henvende sig til modelbanefolk uden for klubben, som du også selv bemærker. Faktisk står der anført i vore vedtægter, at vi har to opgaver i KMK: 1) at bygge vort anlæg og 2) at øge kendskabet til vor hobby samt stimulere interessen for hobbyen gennem udgivelsen af bladet. Det ser ud til, at vi i et pænt omfang formår det sidste, og det er vi naturligvis glade for. Så tak for dine rosende ord.
Mvh
LT..
Medlem af KMK
LikeLike
Kære LT
Som skrevet: “Jo flere Sundborg’er, desto bedre” 🙂 Sundborg er i øvrigt et familienavn her i USA. Googler man navnet dukker der en helt klan op ude i Midtvesten. Det er sikkert efterkommere efter skandinaviske udvandrere. Måske fra en af vores respektive modelbyer? Glæder mig til af følge den videre udvikling af jeres klubanlæg og til dine kommende artikler i Mosebanen. Der er helt sikkert meget inspiration herfra, der vil dukke op i fremtidige projekter her på bloggen.
Bedste modeljernbanehilsner
Sundborg (en af dem)
LikeLike