Vi bliver i afdelingen med amerikanske biler fra omkring 1950. Denne gang er det en Rocket 88 fra Oldsmobile, der både direkte og indirekte har sat sit aftryk på en hel epoke. Og så er der overraskende mange oplysninger om importen af Rocket 88’s til Danmark, i hvert fald for året 1952.
Forbilledet var bygget op omkring Oldsmobile’s 1949 “overhead-valve high-compression Rocket V-8” motor. Oldsmobile var en del af GM-koncernen og konkurrerede med bl.a. kollegaerne i Cadillac-afdelingen om at kunne lave den bedste V8-motor. Den nye motor var egentlig beregnet på den større Oldsmobile 98 bygget på GM’s C-body, men så fik man den ide, at lirke den store motor ned i det mindre B-body.
Kombinationen af en stor og kraftig motor i en standard karosse har betydet, at Rocket 88 jævnligt er blevet udråbt til at være den første “All American Muscle Car”. Det er selvsagt en eftertragtet titel, så der er flere meninger om den sag, men sikkert er det, at Rocket 88 havde relativt sportslige køreegenskaber i sammenligning med andre samtidige standardvogne.
Det er på den baggrund heller ikke overraskende, at Rocket 88 klarede sig strålende i de berømte motorløb NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing). Bilen vandt et utal af løb i årene 1949-1952 og det var først den fra Disney’s “Cars” så berømte Hudson Hornet, der kunne fortrænge Rocket 88 fra førerpladsen.
Rocket 88’s image som “The King of NASCAR” var selvfølgelig særdeles godt for salget. Bilen havde stor appel til et særligt købedygtigt publikum, nemlig alle de stadigt relativt unge mænd, der havde været indrulleret i militæret under 2. Verdenskrig og som identificerede sig selv med store maskiner og en lille smule farlig livsstil. I 1950 havde de fået velbetalte jobs i den boomende amerikanske efterkrigsøkonomi og en Rocket 88 passede perfekt ind i deres selvforståelse.
Det var sikkert også dette lidt vovede image, der gav Rocket 88 en rolle i endnu en måske-første-gang-i-verdenshistorien. Der er nemlig folk der hævder, at verdens først Rock-n-Roll sang var Jackie Brenston og Ike Turner’s “Rocket 88” fra 1951.
Et udpluk af teksten lyder:
You woman have heard of jalopies
You heard the noise they make
Let me introduce you to my Rocket ’88
Yes, it’s great, just won’t wait
Everybody likes my Rocket ’88
Baby, we’ll ride in style movin’ all along
V-8 motor and this modern design
Black convertible top and the girls don’t mind
Sportin’ with me, ridin’ all around town for joy
Blow your horn, rocket, blow your horn
Musikalsk tager sangen udgangspunkt i jump blues og swingmusik, men lyden er mere rå og har et markant backbeat. Det er også første gang den hårde elektriske guitarlyd, der skulle blive så karakteristisk for rock-genren, høres på en pladeindspilning. Ifølge legenden blev bandets forstærker beskadiget under transporten til studiet i Memphis, men produceren Sam Philips syntes så godt om lyden, at resten er musikhistorie. Sangen blev et hit og Philips tjente så mange penge, at han kunne grundlægge Sun Records, der de efterfølgende årtier blev en institution i amerikansk musikliv. Bill Haley indspillede sin version af Rocket 88 et par måneder senere og fik så meget succes, at han fortsatte ad det spor, som senere skulle føre til Rock Around the Clock i 1954. Så hvis Rocket 88 ikke var den første rock-sang, så var den i hvert fald en del af inspirationen bag. Hør sangen og se billeder af bilen her:
Tilbage til bilen, så var Rocket 88 så stor en succes for Oldsmobile, at modelbetegnelsen fortsatte helt frem til 1999. Selve mærket Oldsmobile holdt ikke meget længere og ophørte i 2004. Da var der produceret over 35 mio. ”Olds”.
Men hvad med Danmark? Somme tider kan man ramme en guldåre på nettet og for et års tid siden blev denne flotte bil sat til auktion.
I baggrundshistorien om bilen kan man læse, at den var indregistreret som firmabil for GM i Danmark og at den blev brugt af teknisk direktør Aage Jensen. Selvom GM som tidligere omtalt i artiklen om bilproduktion i Danmark havde en samlefabrik på Nørrebro, så blev alle 1952 Oldsmobile leveret færdigsamlet fra USA. Bilen blev således produceret på GM’s store fabrik i Lansing, Michigan og sejlet til Danmark udskibet fra New York. Endda skibets navn er kendt: Mormacsaga.
Men der er mere. Auktionshusets hjemmeside fortæller: “Der blev i alt leveret 12 stk. Oldsmobile igennem GM Danmark i 1952 … Ud af de 12 stk. var der 7 stk. af Super 88 De Luxe 4 dørs sedan. 3 af dem blev eksporteret videre til Norge. Det vil sige, at der kun har kørt 4 stk. af Super 88 De Luxe herhjemme, og de var alle sammen lakeret i forskelligt farver, så der har kun været denne ene i Palm Green.” Bilen blev i øvrigt i 1955 solgt til en direktør Andersen fra Nørrebro, men så er der heller ikke lige flere oplysninger om bilen, før den sidste år (2017) ved denne tid blev solgt på en auktion i Randers.
Modellen er igen fra Oxford Diecast, ligesom den nyligt omtalte Mercury Eight. Og en Eigthty Eight må vel være 11 gange bedre en en Eight? Det er måske i overkanten, men jeg synes modellen af Oldmobilen er mere vellykket. Der er selvsagt de samme udfordringer med dybtliggende vinduer som tidligere er nævnt i andre blogartikler om modelbiller støbt i metal, men det er mindre udtalt denne gang. Her hjælper det, at forruden ikke er todelt.
Jeg kan også godt lide farverne: ”Chariot Red/Canto Cream”. Som det fremgår af videoen herunder så skifter det lidt med lyset om bilen fremstår klar vinrød eller over i det mere brunlige. Lidt som DSB’s personvogne i perioden. Præcis som Mercury’en leveredes modellen i sin egen lille udstillingskasse. Som det også fremgår af videoen, fik jeg lyst til at lave et minidiorama ud af emballagen. Lidt maling, landskabsmateriale og et par figurer var alt der skulle til.
Også denne model er udstyret med læsbare nummerplader. De er, som det fremgår, fra North Carolina. Det kunne godt være, at jeg må i gang med at udstyrer mine biler med danske nummerplader, for det er en ret lækker detalje.
På Sundborg modeljernbane er der næppe så meget rock-og-rul eller ungdomskultur over en Oldsmobile. Den vil være langt, langt uden for rækkevidde for yngre danskere i Sundborgtiden. Eftersom bilen ikke er Palm Green, så er det heller ikke teknisk direktør Aage Jensen, der er på tur. Med de amerikanske nummerplader er der næppe tvivl om, at vi har med en amerikansk major i de amerikanske tropper i Tyskland at gøre. Han og konen har nok kigget på et kort over Europa og tænkt, at det der Danmark jo ikke er længere væk fra Ramstein Air Base end der er fra Detroit til New York. Der kan vi lige køre op i ferien. Og så gør de holdt for at se borgruinen i Sundborg, den er nemlig omtalt med tre stjerner i guidebogen.
Mere om emnet kan findes mange steder på nettet, men start her med en levende beskrivelse på dansk af en prøvetur med en ”Rocket 88”. Man kan så drømme om, hvordan det er at sidde på ”…det forreste bænkesæde … [der] er ligeså blødt som en gammel sofa man synker simpelthen bare ned”: https://upgeardk.wordpress.com/2016/04/13/klassiker-test-oldsmobile-rocket-88-aarg-52/
Bilen er formentlig den samme som blev omtalt ovenfor, og som var averteret her: http://campenauktioner.hibid.com/lot/61079-101081-194332/oldsmobile-88-5-0-momsfri/
Danmarks første indregistrerede bil var i øvrigt også en Oldsmobile, men årgang 1902. Det historiske køretøj, der ejes af FDM, blev trukket af stalden i anledning af organisationens 100 års jubilæum: http://bil.guide.dk/Veteran/Oldsmobile/Bilorganisationer/Klassikere/Danmarks_%C3%A6ldste_kan_endnu_1855721
Mere generelt og på engelsk kan man forske videre via disse links:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_88
https://auto.howstuffworks.com/1950-1953-oldsmobile.htm
https://auto.howstuffworks.com/1950-oldsmobile-series-76.htm
Hvis man er mere til rock-historie kan man læse historien om sangen “Rocket 88” i Jim Dawson & Steve Propes: “What Was the First Rock ‘n’ Roll Record?”, Faber & Faber, 1992, ISBN 0-571-12939-0. Eller man kan nøjes med Wikipedia-artiklen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rocket_88
Den fulde tekst til sangen om ”Rocket 88” kan der skråles med på her: https://genius.com/Jackie-brenston-and-his-delta-cats-rocket-88-lyrics
Mere om borgruinen i Sundborg kan læses i denne ældre artikel på bloggen.
mange tak for at inkluderer min motortest i denne fine artikel
LikeLike
har lige læst den igennem det er en virkelig god og detaljeret artikel
LikeLike
I lige måde, kan man vel sige. Jeg kan virkelig godt lide din blog, ikke mindst historierne om de klassiske bilmodeller. Jeg vil gerne i fremtiden linke til flere af dine artikler under mine skriverier om de relevante (model)bilmodeller.
LikeLike
cool du er mere end velkommen til at linke til de motortest du ville bruge
LikeLike
Jeg glæder mig til at se dine nummerplader. De vil jo i din tidsperiode afsløre hvor Sundborg er placeret geografisk. Min lastbil i 1/35 fra Sundborg har amtsbogstav ‘C’.
LikeLike
Se det er jo problemet, det der med geografien. Sundborg er med vilje ikke placeret noget bestemt sted i landet – selv øst/vest for Storebælt fortaber sig (bevidst) i tågerne https://sundborg.wordpress.com/om-sundborg/about/ Faktisk er Sundborg sit eget amt, så egentlig burde jeg lave nogle nummerplader med et kendingsbogstav, der ikke allerede er ”taget” af et af de rigtige amter. Men så skal du jo lave din flotte Fordson-lastbil om og det går jo heller ikke https://wordpress.com/post/sundborg.wordpress.com/5133 🙂
LikeLike