Lidt undseelige, men fantastisk udbredte var i epoke III transformatortårnene. Som bygningsværker var de i starten meget forskellige, men efterhånden vandt en standardiseret type bygget i stålmoduler frem. Præcist et sådant tårn har Hobby Trade produceret.
Forbilledet er ret beset en skal, der beskytter en transformator mod elementerne. Princippet i en transformator er kendt af enhver modeljernbaneentusiast for det er jo præcist hvad der sker, når vi går fra de 230 V, der i vore dage er i lysnettet, til de 16 V vi har i skinnerne. I den store virkelighed transporteres elektricitet over større afstande ved højspænding på 10.000 V, mens strømstyrken hos kunderne som bekendt er lavere – i 1950’erne angivet til 220 V.
Fordi der er behov for elektricitet overalt, så stod transformatortårnene tidligere mange, mange steder – fra byernes forstæder til (især) det åbne land. Tårnene spredte sig særligt efter 1. verdenskrig, hvor elektrificeringen tog fart i landdistrikterne. Der blev formentlig opført mindst 10.000 af disse karakteristiske tårne, der dermed må have været blandt Danmarks mest udbredte bygningsværker.
At bygningerne blev konstrueret så høje, typisk 7-8 meter, skyldes, at transformatoren var indbygget i tårnet i højde med ledningsnettet. Mens grunddesignet således lå fast, så var der masser af råderum for udformningen af ”skallen” og de individuelle tårne fik samlet set temmelig uensartede designs, ofte med lokalt præg karakteristisk for hver landsdel, der jo blev betjent af forskellige elselskaber. Ofte var tårnene bygget af lokale murermestre.
Oprindeligt var tårnene som oftest grundmurede med forskellige tagkonstruktioner, vekslende fra flade tage til variationer over temaet tegltag med rejsning. Senere vandt betonstøbte tårne eller tårne opbygget af betonelementer indpas. Endelig var der de tårne, der blev konstrueret i stålplader, præcis som det aktuelle byggesæt. Her var variationsmulighederne næsten væk, stort set begrænset til nuancen af grå maling. Standardisering var også her tidens løsen.
På EVP’s uforlignelige hjemmeside er der en rigtig god og rigt illustreret artikel om transformatortårnene og hvorfor de passer så godt på et epoke III modeljernbane anlæg. Her finder man også historien om, hvordan ikke alle var lige begejstrede for transformatortårnene. F.eks. skrev Dansk Naturfredningsforening i 1925/26 ifølge EVP: ”…hvorfor skal [transformatortårnene] for resten se ud som mislykkede Vandtaarne eller som Kirketaarne for en Menighed af Dværge?”
I dag er transformatortårnene ikke ret tit i drift og faktisk er mange af dem fjernet. Det lokale forsyningsnet er nu for det meste nedgravet og transformeringen foregår i langt mindre markante bygninger, der dog ofte står, hvor tårnene tidligere stod. Da tårnene blev overflødige blev de meget tit revet ned, men der findes stadig enkelte bevaret. Ikke overraskende er det de arkitektonisk mest markante bygningsværker, der får lov at blive stående, hvor de så evt. kan bruges til kulturelle formål – f.eks. som små museer, kunstinstallationer eller samlingspunkter for lokalsamfundene.
Modellen er en af de tidlige produktioner fra det i dag så velkendte firma Hobby Trade og et godt udtryk for firmaets mission: At bringe karakteristiske danske modeller til mj-folket.
Byggesættet består meget smart af to stk. af den samme støberamme. På den måde har Hobby Trade kunnet nøjes med bare én støbeform og givet sparet nogen penge. Selvom der kun lige er det antal tårnsider, der er brug for til et enkelt tårn, så er der bl.a. et fundament, et tag og en sidekasse i overskud. Aha! Med de overskydende dele, lidt strips fra Evergreen og en klat grå maling fra Humbrol opstod hurtigt en dublet. Ikke så fin som den originale model måske, men god nok som baggrundsmodel, halvt i skjul mellem nogle træer. To for prisen på én!
Med byggesættets side som skabelon tog det derfor ikke lang tid at få produceret fire nye side i pap.
På Sundborg modeljernbane vil der givet blive plads til begge de to transformatortårne, plus flere endnu – gerne af forskellig slags. ”TRIP TRAP” fremstillede engang 1:87-modeller af transformatortårne og de ses indimellem i restordre. På det seneste har Witzel Hobby barslet med en mængde forskellige, meget spændende designs. Det kunne være man skulle anskaffe sig et par stykker af dem.
Mere om emnet kan som sagt læses på EVP’s hjemmeside: http://evp.dk/index.php?page=transformatortarne Her finder man en masse billeder af de mange forskellige typer, der især blev bygget omkring 1. Verdenskrig. Mindst lige så interessant er billederne af EVP’s hjemmebyggede tårne beregnet til modelbanebrug. EVP var også manden bag en artikel i ”Signalposten” 25. årg. nr. 2, juni 1989. Man kan få hel lyst til at prøve kræfter med at konstruere et par af de små bygninger selv.
Et godt indtryk af, hvor mange transformatortårne, der var engang kan man få på dette site, hvor nogle entusiaster har kortlagt tårnene på Kalundborg-egnen: http://nebolling.dk/transformatortur.htm. Der er mange! Og så har sitet gode billeder af præcis de tårne, der blev opført i stålmoduler.
”Himmelarkitektur, Transformatortårne i Skive Kommune” udgivet af Skive Byhistoriske Arkiv på Skive Museums Forlag, 1996, er et lille hæfte med en generel beskrivelse af transformatortårne og masser af fotos af både lokale tårne og transformatortårne fra andre dele af landet. En lille forsmag på hvad de i Skive har fået ud af tårnene fås her: http://www.youtube.com/watch?v=Zq-n7tRMmD4
Witzel kan besøges her: http://witzel-hobby.dk/huse_pap_1.htm
Prøv at kigge her til alternativet / jeg har købt et stykker i Blokhus
http://www.sporskiftet.dk/forum/trip-trap-transformatort%C3%A5rn-i-187
Er pladetårnet ikke mest fra Sjælland …..
LikeLike