Selvom det er togene, der er i forgrunden på Sundborg MJ, så skal bilerne også serviceres. Busch leverer en arketypisk Esso-tankstation, der pynter på ethvert anlæg. Faktisk er det efter nærmere eftersyn en lille arkitektonisk perle.
Forbilledet for denne lille bygning er en serie af tankstationer, som den berømte ingeniør og arkitekt Willem Marinus Dudok (1884-1974) tegnede for Esso i Nederlandene i begyndelsen af 1950’erne. 120 af disse tankstationer blev opført i standardmoduler over hele landet. Den mindste havde et fem fags vindue mod gaden, mens den største havde 12 fag. Det er interessant at noget så prosaisk som en tankstation kan blive et lille arkitektonisk kunstværk i hænderne på verdensarkitekturens store mestre, hvoraf forbavsende mange har tegnet disse små kapeller for den motoriserede modernisme: Frank Lloyd Wright, Mies Van der Rohe, Jean Prouve, Norman Foster og Elliot Noyes. Og så naturligvis Danmarks Arne Jacobsen, hvis tankstation i Skovshoved, åbnet i 1938, er gået hen og blevet fredet i klasse A. Hvis Dudoks lille tankstation virker lidt ”almindelig” i dag, så er det nok fordi designet har haft så massiv indflydelse på senere tankstationer, hvilket så heldigvis for Sundborg MJ gør, at bygningen uden videre kan passe ind i en dansk sammenhæng anno midten af 1950’erne.
Modellen er lavet af Busch, der oprindeligt mest gjorde det i modelbiler, men som de seneste år har udvidet programmet betydeligt med diverse landskabsmaterialer og mindre bygninger.
Modellen er meget udspekuleret todelt og kan sættes op enten ryg mod ryg, eller ved siden af hinanden, som to adskilte pavilloner.
Kvaliteten af modellen er overordentlig flot. Modellen er meget fint støbt og delene passer præcist sammen. Især er jeg imponeret over de supertynde vinduessprosser, der er trykt på det gennemsigtige plastik. Der ville næppe være muligt at støbe sprosserne så fint, hvis man havde valgt den mere traditionelle måde at gøre det på, hvor ”glas” og sprosser er fremstillet hver for sig og så skal limes sammen.
Modellen er lagt an på indvendig montering så der medfølger diverse værktøj, små kasser og endda en carlift, så mekanikerne kan komme til inden under bilen. Til dekoration af væggene medfølger der udskæringsark med tidstypiske reklamer og pinuppiger til værkstedafdelingen.
Efter at have monteret værkstedet syntes jeg imidlertid, at butikken så lidt tom ud, så jeg satte lidt ekstra vare på hylderne og lavede en vinduesudstilling af dæk og andet godt til bilisten.
For at man også skal have glæde af tankstationen i løbet af modelnatten, så har jeg monteret en Viessmann minipærer i hver af de to afdeling. Modellen ser underligt nok ikke rigtig ud til at være forberedt til indvendig belysning, så man må selv finde en metode til at fastgøre pæren i loftet. Jeg gjorde det på simplest mulige måde, dvs. en klat lim til at holde skidtet på plads og et lille boret hul i væggen til at føre ledningerne ud gennem.
Når pæren om et eller andet antal timers brændtid ikke kan mere, så bliver det ikke så let at genåbne sagen, men den tid, den sorg.
Det eneste jeg ikke var helt tilfreds med ved modellen, da den kom ud af æsken, var tagpappet, der var en del af det føromtalte udklipsark. Så for at få lidt mere struktur på sagen skar jeg et par passende stykker ud af et ark vandslibepapir og limede det på taget i stedet.
Som det sidste element befolkede jeg tankstationen med diverse ansatte. Der er tale om figurer fra en af Preisers mal-selv pakker. Jeg har ikke været i stand til at finde billeder af uniformerede mekanikere på en dansk Esso-tank i 1950’erne, så uniformerne er fri fantasi. På billedet af den originale tankstation ovenfor ser det ud til, at uniformerne måske var hvide i Holland, men på nettet har jeg set en blå kasket sat til salg i Storbritannien, så der var måske forskel fra land til land? Jeg har under alle omstændigheder givet d’herrer en lys kaki. Esso-logoerne på ryggen er fra udklipsarket.
På Sundborg MJ bliver det næppe svært at finde et godt sted til tankstationen. Den kan placeres langs en landevej, i et forstadsmiljø, ja selv inde i byen, hvor man i 1950’erne gerne placerede tankstationer midt i indkøbsgaderne – det var jo dér kunderne var!
Tankstationen er jo en perfekt ramme om fotografering af nogle af de mange biler, der giver jernbanen konkurrence i Sundborg, så vær ikke overrasket, hvis stationen dukker op i baggrunden i de kommende bilartikler her på bloggen, mens den venter på at få sin endelige placering på anlægget.
Mere om emnet arkitekttegnede tankstationer kan bl.a. findes her: http://www.oobject.com/category/top-15-modernist-gas-stations/
Særligt om Arne Jacobsens tankstation i Skovshoved kan findes her: http://www.dac.dk/visKanonVaerk.asp?artikelID=2652
Meget mere om arkitekten Dudok kan også findes på nettet. Bortset fra tankstationerne er han mest kendt for sine byggerier i Hilversum, hvor han var stadsarkitekt. Hovedværket er angiveligt byens rådhus (1930), hvor Dudok ikke alene tegnede den dramatiske bygnings ydre, men også stod for det indvendige design helt ned til detaljer som den hammer, borgmesteren bruger, når han leder byrådsmøderne.
Også hvis man ellers ikke er til danske folkekomedier, så er det helt sjovt at se gamle klip fra filmen ”Baronessen fra Benzintanken” fra 1960. Hvor autentisk benzintankens miljø er beskrevet ved jeg ikke, men khaki ser faktisk ud til at dominere mekanikernes påklædning, også selvom der tankes Shell. Dirch Passer, Ove Sprogø, Ghita Nørby og alle de andre uomgængelige danske skuespillere fra perioden er med. Om ikke andet illustrere filmen, hvad man synes var god underholdning i epoke III. http://www.youtube.com/watch?v=8HJP6YL61hI Findes også på tysk som ”Die Baronin von der Tankstelle”. http://www.youtube.com/watch?v=qEwOo6v0uaI Læg i øvrigt mærke til, at bilen Ove Sprogø roder med er en Ford 12M, der tidligere er omtalt her på bloggen. Og sådan hænger det hele så nydeligt sammen.
___________________________________________________________________________________________
Petrol Station – An Architectural Gem with a Modest Function
The building is a series of stations, which the famous engineer and architect Willem Marinus Dudok (1884-1974) designed for Esso in the Netherlands in the early 1950s. 120 of these stations were built in standard modules. It is interesting that something as prosaic as a service station can become a small architectural piece of art in the hands of world architecture’s great masters, of which surprisingly many have designed these small chapels for our modern way of life: Frank Lloyd Wright, Mies Van der Rohe, Jean Prouvé, Norman Foster and Elliot Noyes. And then, of course Denmark’s Arne Jacobsen, whose petrol station in Skovshoved, opened in 1938, has been classified a Class A landmark. If Dudok’s work seems a little mundane today, it is probably because it has left such a massive influence on later petrol station designs, which fortunately for Sundborg makes the building easy to fit into a Danish mid-1950s context.
The kit is made by Busch and the quality of the model is superb. The parts fit together precisely and I was particularly impressed with the window frames printed directly on the “glass”. The kit comes with interior fitting, including various tools, small boxes and even a car lift. To decorate the walls period advertisements and pinup girls are included. After having installed the workshop it seemed to me, however, that the store was little empty, so I put some extra product on the shelves and made a window display of tires and other goodies for the passionate 1950s motorist. In order to be able to enjoy the service station during the night, I installed Viessmann mini bulbs in each of the two Sections. The only thing I was not entirely satisfied with was the roofing, so to get a little more structure I added sheets of fine sandpaper and glued it on the roof. Since the petrol station is from the 1950s, it will be a new and modern building in Sundborg and I have therefore not weathered the building, apart from some oil stains and tyre track marks in the workshop department.
It shouldn’t be difficult to find a good place for a service station on the final layout. It can be placed along a country road, in a suburban environment or even inside the city, where in the 1950s petrol stations were often located in the middle of shopping streets. The flexibility of the model is aided by the fact that the model is very cunningly split so that the two halves can be placed either back to back or side by side as two separate pavilions, not an unrealistic situation where, for instance the petrol station is placed in an urban environment. All in all a very useful model.
Strålende artikel, tak for det. Det kunne være sjovt at bygge Arne Jacobsens servicestation i model…mon ikke man ville kunne bruge murstensplasticard på tværs til murene?
LikeLike
Hej Occam
Glad for, du synes om artiklen. Ja, Arne Jacobsens servicestation skulle egentlig ikke være så svær at bygge fra scratch. Det er det gode ved funktionalismen, det er næsten lutter plane flader og rette vinkler. Derfra kan man så enten gå op i størrelse til Århus Rådhus, eller ned i størrelse til den trebenede stol “Myren”, der jo er et par andre Jacobsen ikoner 🙂 Her er en udfordring: Hvem bygger først en dansk møbelklassiker i skala 1:87?
Sundborg
LikeLike
Gennemarbejdet og fin artikel med masser af bagvedliggende info. Det er noget man kan bruge.
Tak.
LikeLike
Hej,
Flot artikel med masser af god baggrundsviden som jeg finder uhyre interessant at læse! Som alle de andre artikler du laver er!
Jeg er fladet pladask for den Esso Servicestation, da jeg selv går op i hvilke biler mv. jeg har kørende på mine vej mv. (1960-70´erne) synes jeg godt at jeg kunne knibe denne tank ind, selvom den jo nok mest hører sig 1950-60´erne til.
Hos hvilken forhandler har du købt tanken? Jeg har kigget lidt og synes ikke at finde noget.
VH. Kristian
LikeLike
Kiggende nærmere på dine fine billeder opdagede jeg den nydelige etageejendom til Venstre på det næstsidste billede. Hvilket fabrikat er det? Den tror jeg kunne blive endnu flottere med en gang murstenspapir på, så det kunne være sjovt at prøve en dag 🙂
LikeLike
Flot, flot, flot. Artiklen giver mig stor lyst til at udskifte min gamle Esso tank fra Heljan med denne her. Og din baggrundsviden kan kun imponere!
mvh
Niels
LikeLike
Tak til alle for de meget positive kommentarer.
Til Kristian vil jeg sige, at tanken bestemt må kunne bruges op i epoke IV. Når jeg tænker tilbage på min barndoms benzintanke i 1970’erne, så så de stadig sådan ud, både dem der lå inde i byerne, og dem der lå langs hovedvejene. Jeg har på fornemmelsen at skiftet må være sket i epoke V, med flere motorveje, større tankstationer, flere standere, større udbud i butikkerne og først og fremmest meget større lysreklamer. Men det er der måske andre, af bloggens læsere, der har en mening om?
Så vidt jeg husker, så købte jeg byggesættet hos Togcenter Gentofte, men det er mere end et år siden, så jeg ved ikke, om de har dem endnu. De har dog generelt et godt udvalg af Busch.
Til Occam og andre interesserede kan jeg oplyse, at husene i baggrunden alle er nogle gamle Kibri-sager, der stammer fra dengang i gamle dage for 25-30 år siden, da jeg sidst havde modeltog. Huset længst til venstre på det sidste billede er faktisk under renovering med Scale Scenes murstenspapir, så en kommende artikel vil komme til at handle om det projekt.
M.v.h.
Sundborg
LikeLike
Benzinstationen er atter ankommet til flere danske forhandlere. Den er set ved såvel Togcenter Gentofte, Nettog samt Hobbykæden
LikeLike
Interessant! Det synes jeg er velfortjent for det er er fint lille byggesæt der godt kan passes ind på et dansk anlæg, selvom forbilledet er fra Holland.
LikeLike