Forbilledet for dagens modeller var den designlinje, der blev indført hos Ford i 1955 og som holdt frem til og med 1956. Ja, det gik stærkt i amerikansk bilindustri i de år. Det var nu mest på overfladen for teknisk set var det stort set den samme bil som 1952-årgangen – den som blev omtalt i den tidligere blogartikel om Fords Station Wagon og Courier.

Fords årgang 1955
Forbilledet regnes idag som et stilrent eksempel på amerikansk bildesign i midten af 1950’erne. Som sædvanlig kan man blive helt forpustet af at undersøge de mange forskellige udstyrsvarianter med tilsvarende ustyrlige modelnavne. Ford pralede med at have 19 varianter i de år. I denne artikel er der imidlertid to der er mere relevante end de andre. Det handler om basismodellen i form af den firedørs Mainline og den lidt mere kække todørsversion med hardtop, der gik under navnet Victoria.

Fords 1955-56 årgange blev markedsført som den berømte Ford Thunderbirds “Kissin’ Cousin”. Familiebilerne havde tydelige stilistiske henvisninger til sportsvognen
1955-modellen var den første amerikanske Ford, der kunne erhverves med sikkerhedsseler. Installeret hos forhandleren, ikke på fabrikken. Man skulle jo ikke skræmme kunderne til at tro, at bilkørsel kunne være farligt. Det mest interessante stiltræk ved 1955-modellen i forhold til forgængerne var måske forruden, der var udformet som et ‘wraparound panoramic windshield’. Det var en forrude, der så at sige smøg sig rundt om hjørnerne og angiveligt gav forsædepassagerer og fører bedre udsyn. Men det var sikkert især smart. Ford var ikke først med denne ide, tilsvarende forruder fandtes allerede hos flere af GM’s modeller.

Wraparound forruden betød, at A-stolpen blev helt lodret
Og så det sædvanlige spørgsmål: Hvad med Danmark? Jo, de var her de dyre amerikanske Ford’er selvom de var upopulære blandt nationaløkonomer og politikere, fordi de drænede valutakassen for efterspurgte hårde dollars. Amerikanske biler forblev få på danske plader i 1950’erne. Men der var et erhverv, der havde mulighed for at få fat på de amerikanske biler og det var hyrevognsbranchen. Som nævnt i en tidligere bilartikel her på bloggen var der to konkurrenrende lillebiler (hyrevogne) i Stilling i midten af 1950’erne: Nutte Mæhlisens stationcar med bindingsværk og så mekaniker HP’s amerikanske Ford, der ganske vist var en 1954-model.

Her er vi hos Ford i Sydhavnen. Forrest en håndfuld britiske Ford Anglia og Consul-modeller, men yderst til venstre står en amerikansk 1954 Ford og overstråler dem alle
Modellerne er fra Classic Metal Works, Woodland Scenics og Noch. Som jeg har påpeget tidligere er de to sidste jo to sider af samme sag eftersom Woodland Scenics og Noch deler produkter. Eller gjorde i en periode, for jeg synes ikke jeg ser bilerne i Nochs program længere.

Til venstre modellen fra Noch med tysk tekst, til højre modellen fra Woodland Scenics med engelsk tekst. Bilmodellerne er ens – bortset fra farven
Og så det sædvanlige forbehold, for hverken Woodland Scenics eller Noch kalder deres modeller for Ford. Og som tidligere beskrevet er der ‘fejl’ på modellerne. Denne gang er det halefinnerne, der er afrundede og baglygterne, der gjort mindre end på forbilledet. Men ser man på modellerne overordnet set, så ligner de godt nok en hel del en 1955-56 Ford.

Forkert med vilje. Kølergrillen fortil er også mere simpel på Woodland-modellen
Udover den (måske) bevidste fejl, så viser billedet ovenfor også, at modellerne fra Woodland Scenics og Noch har et par meget interessante detaljer, nemlig at døre og bagsmæk kan åbnes. Det er ikke noget man ofte ser på bilmodeller i denne skala.

Det åbne bagagerum er svært at stå for. Der er en hel lille scene dér
Som det altid er tilfældet med Woodland/Noch-modellerne er der figurer med i pakken. Der er to historier, nemlig henholdsvis ‘feriepakning’ og ‘fisketur’. I sidstnævnte sæt befinder figurerne sig inde i bilen, mens de i feriepakningen er udendørs.

I “fiskebådsbilen” skimter man lige junior på bagsædet
Den medfølgende fiskejolle har jeg allerede sat spørgsmålstegn ved i Årsopgørelse 2017, men jeg er ikke kommet sagen meget nærmere i mellemtiden. Jeg hælder nok mest til, at bådens form er lidt for amerikansk.

Båden er nok lidt for amerikansk og sumpagtig
Så er der modellen fra Classic Metal Works. Her er der ingen tvivl om forbilledet: Ford Mainline 1955. Selv farven er specificeret som ‘Raven Black’. Jeg købte bilen over nettet ellers havde jeg måske opdaget, at lakeringen desværre lader en del tilbage at ønske. Bilen har nemlig appelsinhud. Der er også noget galt med størrelsen på kølerfiguren.

Det er synd, at lakeringen er så dårlig på CMW-modellen. Jeg trimmede senere lidt af kølerfiguren og fik den til at flugte bedre med kølerhjælmen
På Sundborg modeljernbane er tre amerikanske Ford årgang 1955 nok for meget af det gode. Skal der vælges, så er den sorte model måske den der lettest lader sig passe ind i danske omgivelser som hyrevogn. Står den lidt i baggrunden ved banegården, ses appelsinhuden måske heller ikke så let.

En idé til anlægget: Det ser ud til at være en 1955-56 Ford Mainline, der her holder som taxi foran Posthuset i Herning en gang i 1950’erne. Kilde: Arkiv.dk
Mere om emnet Ford årgang 1955 kan læses på den glimrende hjemmeside How Stuff Works: https://auto.howstuffworks.com/ford6.htm
Se også denne reklame, der vil overtale dig (eller er det din kone?) til af blive en “Two Ford Family”: https://youtu.be/2wm8-DZn3uc
På Arkiv.dk kan man se et foto fra Danmarksgade i Fredericia af tre biler man kan vinde i det Sønderjyske Lotteri. Hovedgevinsten er (naturligvis) en amerikansk Ford – det ligner en 1955 Mainline: https://arkiv.dk/vis/1378632
Og for de der ikke allerede har set på bilerne i Stilling i gamle dage: http://stillinglokalhistorie.dk/Billeder/koeretoejer/koeretoejer.html
Eller se filmen:
Skriv et svar