Det er muligt selv at ombygge diverse industrimodeller til noget der ligne beholdervogne fra danske oliefirmaer. I nedenstående You Tube video har jeg givet mig i kast med præcis sådan et projekt, baseret på en donorvogn fra Sachsenmodelle og et påskriftsæt fra KM-Text: kmtext10.htm (km-text.dk)
ZE 502 420 var i følge det altid uundværlige Jernbanen.dk bygget i 1914 på Sächsische Waggon-Fabrik (vormals Hermann Schumann AG), Werdau, Tyskland. Den kunne laste 16000 liter eller 14,7 tons (15,4 tons fra 1961). Taravægten var 10,5 tons. Vognen havde skruebremse oprindeligt i et bremsehus. I vognen må befordres: Benzin, Petroleum, Brændselsolie og Smøreolie. I Sundborgtiden havde vognen hjemsted Esbjerg, men senere blev den flyttet til Aalborg. Vognen blev udrangeret 1968. Man kan også se et for af forbilledet her: DSB ZE 502420 tilhørende Dansk Esso A/S (jernbanen.dk) Mere om vogne fra Dansk Esso kan læses i den oprindelige blogartikel.
På godsbangården i Norrköping står en i det närmaste identisk tankvagn, byggd av Linke-Hoffman i Breslau (numera Wrocław i Polen) byggd 1920.
[img]https://i.ibb.co/t23x5b5/Q12-1.jpg[/img]
LikeLike
Herlig gammel vogn! Den ligner fuldstændig modellen, inklusiv de tre “svøb” (det at beholderen består af tre baner valse stål nittet sammen). De fleste vogne af denne type i Danmark havde i virkeligheden fire svøb, som også Esso-vognen i artiklen her har det.
LikeLike