Var der nogen, der lod sig narre af den lille aprilspøg om et kommende gasværkslokomotiv over hos My 1 2 87? På denne blog er vi kun seriøse 😉, så her kommer lidt mere om den lille model, der lagde krop til årets aprilsnar

Forbilledet for det lille lokomotiv, der dannede basis for spøgen, startede tilværelsen som en Class 21 hos Lancashire and Yorkshire Railway. L&YR fik bygget ikke færre end 60 styks i perioden 1886-1910. Der var tale om lokomotiver med såkaldte saddeltendere, det vil sige at vandtanken var lagt over lokomotivets kedel som sadlen på en hest.

Lokomotivtypen var en såkaldt ’Pug’. Betegnelsen kommer enten fra et skotsk udtryk, der betyder abe(grim), eller også henviser det til den lille kortnæsede hunderace. ’Pugs’ havde meget kort akselafstand og den aktuelle type var nede på bare 1,75 m. Det betød at lokomotiverne kunne navigere meget skarpe kurver, sådan som de blandt andet kunne findes på havne og i industriområder.

L&YR blev senere overtaget af London, Midland and Scottish Railway (LMS), der gav lokomotivet betegnelsen 0F inden også dette selskab blev overtaget af British Railways i 1948. På det tidspunkt var der kun 23 af typen tilbage i drift og den sidste blev udrangeret i 1964. Der er to bevarede museumslokomotiver.

Når det er fristende at lege med tanken om den lille Class 21 ‘Pug’ som et dansk gasværkslokomotiv, så er det jo for det overfladisk ligner noget der engang kunne ses i Danmark, f.eks. de tre engelskbyggede lokomotiver hos Østre Gasværk i København. De tre saddellokomotiver trak trofast kultog op og ned ad rampen mellem havnen og gasværket fra århundredskiftet og frem til begyndelsen af 1960’erne.

Modellen er en gammel sag. Byggesættet blev oprindeligt udviklet af firmaet Kitmaster i 1961 i den britiske skala OO, svarende til 1:76. Støbeformene blev et par år efter overtaget af Airfix og senere igen af Dapol.

Selv husker jeg det lille lokomotiv fra Airfix-katalogerne i 1970’erne sammen med en række andre modeller med jernbanetema. Med en enkelt undtagelse, som jeg måske skal vende tilbage til en dag, så kunne jeg dengang aldrig få fat på de pågældende modeller i Danmark. Importørerne mente måske ikke, der var et marked for den slags herhjemme?

Som det ses kom modellen i en simpel plasticpose og selve byggesættet kan nok også bedst betegnes som primitivt. Støbeformens alder betyder også, at der er en del ”flashes” på de støbte dele. Alle delene er mildt sagt på den grove side.

Efter samlingen var der også en hel del revner og sprækker der, hvor delene ikke passede specielt godt sammen. Jeg startede med at give det meste af lokomotivet en lysegrå grunder, mens undervognen blev grundet sort. Den lysegrå grunder skyldtes, at jeg ville prøve at se om jeg kunne give modellen en klar rød kulør, lidt hen ad Østre Gasværks maskiner. Farven blandede jeg af rød og orange fra Vallejo.

Med fantasien i fortsat frit løb gav jeg modellen sort røgkammerdør, ligesom diverse andre dele fik denne farve, lidt som jeg nu fandt bedst. Til sidst kom der den model ud af det, som optrådte i april-artiklen fra APN Productions.

Nu var gasværker i gamle dage formentlig noget af det mest støvede, beskidte og farlige man kunne tænke sig, så jeg besluttede at fortsætte løjerne med en gang patinering. Hårdhændet, for det var jo mest for sjov. Hele processen kan følges på denne lille You Tube-film
Bygesættet er vistnok beregnet til at kunne køre. Ideen er at man kan have en ”motorvogn” bag lokomotivet, der skubber det fremad og trækker det efterfølgende tog. ”Motorvognen” kunne være forklædt som lukket godsvogn. Jeg har ikke haft ambitioner i den retning, så hos mig er lokomotivet alene tænkt som en stationær model. Ellers er byggesættet gennem tiden blevet brugt af modeljernbanefolk til at kitbashe kørende modeller, blandt andet af smalsporlokomotiver. I dag fås moderne kørende modeller af L&YR Class 21 fra Hornby.

På Sundborg modeljernbane er det egentlig ikke meningen, at det lille lokomotiv skal have nogen rolle. Det var sjovt at bygge det og pjatte rundt med fantasibemaling og patinering, men det er jo ikke et lokomotiv, der har kørt i Danmark. Desuden er skalaen forkert, selvom lokomotivet er så lille, at man ikke rigtigt lægger mærke til det. Opsumerende må man dog nok konstatere, at modellen ikke rigtigt egner sig til en seriøs modeljernbane, dertil er det for groft og mærkværdigt.

Mere om emnet ’Pugs’ kan læses her: https://en.wikipedia.org/wiki/Pug_(steam_locomotive) og om L&YR Class 21 her: https://en.wikipedia.org/wiki/L%26YR_Class_21
Diverse tekniske detaljer kan ses her, på det britiske svar på Jernbanen.dk: Rail UK Steam Loco Class Information
Den fine oversigt over byggesættets historie findes her: Timeline for BR Pug, Dapol C026 (200x) – Timeline (scalemates.com)
Her en britisk modelbygger, der bygger lokomotivet lige ud af posen: https://youtu.be/1ccn2t4_aVo
Det fine billede af museumslokomotivet Pug 68 af Eric Rawcliffe ses her, CC BY-SA 1.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32927314
Gå ikke glip af aprilspøgen på My 1 2 87’s blog: Gasværkslokomotiv fra APN (my1287.dk)

Fed idé. Gasbaner var jo tidligere noget, der fandtes i mange danske byer, så hvorfor ikke lave et sådanne i model?
Her banen i Sønderborg: https://filweb.azurewebsites.net/filer/visning/d514783481824438bc5d26986e0888f6
LikeLike
Herligt billede! Man fornemmer den tyske arv/indflydelse. Jeg kunne rigtig godt tænke mig et gasværk i Sundborg med al den trafik af kul, koks og tjære m.m. det ville generere. Måske Sønderborg er et godt forbillede?
LikeLiked by 1 person
Det er der ingen tvivl om. Den er meget tydelig 🙂
Det lyder da som en god idé!
Du kan læse mere om gasværket i Sønderborg her: http://sonderborghistorier.dk/historier/offentlige-bygninger/gasvaerket/
Der er også historier om mange af Sønderborgs andre spændende industrier – Herunder bl.a. Solo 😉
LikeLike
Superinteressant link. Der er til mange hyggelige stunder her 😊
LikeLiked by 1 person
Her er et billede af aflæsningsområdet på gasværket: https://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object993778
LikeLike
Fabelagtigt billede!
LikeLiked by 1 person
Ja, jeg har allerede brugt adskillige stunder på at læse beretninger og studere billeder der. Den tidligere trikotagefabrik, Møller og Co, blev efterfølgende omdannet til Sønderbor Teknikum, hvor jeg læste til ingeniør, så spændende at kunne sammenligne de tidligere produktionsområder med de efterfølgende undervisningsområder 🙂
Ja, der er al mulighed for at tage udgangspunkt i en model af et gasværk der 🙂
LikeLiked by 1 person
Dear Sir,
As the founder of the Scandinavian Railway Society and a railway modeller, I really enjoy your articles. However, my inability to understand the Danish language, so is there an English version available to make things easier? Your weathering of models is exceptionally good.
In a recent article you were suggesting that a Lancashire & Yorkshire 0-4-0 tank loco might be suitable for a model of a gasworks. There were some English locos used in this industry, but I am only aware of 3 such examples built by Hudswell Clarke which operated as Østre Gasværk numbers 1, 2 and 3. Their build numbers were 498 and 499 (both 1899) and 622 (1902). According to the Stenvalls publication from Tom Lauritsen, it seems numbers 1 and 2 initially stayed in the Helsingør area after withdrawal, but beyond that, I have no records.
So, a L&Y ‘Pug’ loco might be appropriate, but there is a model of the Hudswell Clarke 0-4-0 tank loco available from High Level Kits
Yours faithfully
John Clark ________________________________
LikeLike
Dear John Clark,
Thank you very much for your interest and nice words about my blog. I must say that I find the Scandinavian Railway Society a very noble undertaking indeed, although it must be something of a niche subject for many English-speaking railway fans. I have visited your website and seen how much work is put into it – very impressive!
You have undoubtedly seen that my blog has subpages in both English and German, however, these admittedly only cover general information about my plans for the layout, short descriptions of relevant Danish rolling stock and more general information about the era, I am modelling (mid-1950s). The main body of the articles on the blog are unfortunately in Danish only. While the blog has quite a few foreign visitors, there has not been many calls for more written material in English. I guess non-Danish speakers come for the pictures. Furthermore, the English and German subpages have a rather low number of readers comparatively speaking. At some point, I added an English summary to some of the articles, but that did not seem to widen the readership noticeably. It would, I am afraid, require a substantial amount of extra effort to keep a full bilingual blog so my approach has been to keep the blog mostly in Danish, while my YouTube channel on the other hand is in English. https://www.youtube.com/channel/UCBrZW6BvqPiTzBvtGkEXV6w. Most of my videos contain some extra information in the show notes, often a condensed version of a blog-article.
The article featuring the L&YR tank loco was mostly a bit of fun. The model first featured as an April Fools’ Day joke on this great blog: https://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=485:gasvaerkslokomotiv-fra-apn&catid=139&Itemid=159
It was of course the resemblance with the three lovely English locos at Østre Gasværk that prompted the idea of maybe using the model in connection with Danish gasworks. I was not aware of the High Level Kits model of the Hudswell Clarke 0-4-0 tank loco, which looks great and is clearly much closer to the ØG prototypes. By the way: Østre Gasværk no. 1 is preserved at Nordsjællands Veterantog, a heritage railway in Græsted North of Copenhagen. It is presently undergoing repairs, but is otherwise in pretty good shape: https://veterantoget.dk/materiel/damplokomotiver/oeg-nr1/. ØG no. 2 is preserved at the Danish Museum of Science & Technology in Helsingør/Elsinore, but has unfortunately been displayed outside for years and is gradually deteriorating. ØG no. 3 was scrapped in 2015.
Thank you again for taking an interest in my blog. I wish you all the best regarding your work with the Scandinavian Railway Society. If you have any pictures and/or stories of members modelling Denmark in the 1950s I would be happy to post them on my blog for further inspiration. You are welcome to write me at sundborg.mj@gmail.com
Best regards
Sundborg
LikeLike