Det er længe siden nu, at Dekas udsendte nye modeller af PFR-vogne med bremsetårn, men jeg er desværre som regel noget bagud her på bloggen med de danske opdateringer. PFR’en med tårn er en fantastisk karakterfuld model, der helt klart har noget old school over sig, selv her i Sundborgtiden i midten af 1950’erne, hvor de fleste af bremsetårnene var blevet taget ned. Vognen fik lige en gang patinering inden indsættelsen. Jeg har i øvrigt bemærket, at der er flere PF-varianter på vej fra Dekas, nu med forhøjninger til tørvetransport. Sådan en eller to skal jeg selvfølgelig også have fat i, på et tidspunkt.
Kort om forbilledet kan det siges, at tårnet husede en skruebremsen, mens selve bremsetøjet var af den gammeldags slags med bremsebukke. Tårnet var bygget i træ, støttet af skrå stålplader i siderne og med en skrånende bagkant ned mod vognkassen. Det meste af tårnet var placeret inde over selve vognkassen, så vogne med og uden bremsetårn havde samme ydre mål og kunne laste lige meget.

Den oprindelige artikel om DSB godsvogne litra PF og PFR – Danmarks mest talrige er blevet opdateret med film og flere billeder af vognen med bremsetårnet.
Hej Sundborg
Det ser rigtig godt ud, kan se du også patinere siderne, det giver lige det sidste
Jeg vil finde mine frem på et tidspunkt og give dem samme omgang.
Mvh
Per
LikeLike