Gennem vinterlandskabet suser en Ford Coupe årgang 1940 med tændte lygter. Et lidt usædvanligt fremadlænet design, der signalerer fart og spænding.

Fords “Business Coupe” var tiltænkt handelsrejsende, men var også populær blandt mere lyssky elementer, i hvert fald i sit hjemland USA. Anvendelsen var sikkert mere fredelig i Danmark
Forbilledet var den sidste årgang af Fords modelserie 1937-1940. Årgangen adskildte sig udseendemæssigt først og fremmest ved at have en ændret frontkølerdesign og større afstand mellem forlygterne end de forudgående år. De dyrere modeller havde mere krom omkring lygterne og køleren. Mekanisk var der ikke den store forskel i forhold til de forudgående årgange.

“Ford for ’40” var reklameslogannet for originalen
Som det ses er modellen en coupé. Den betegnelse kommer af det franske ord for “(af)skåret”, og stammer tilbage fra hestevognenes tid. Hos biler bruges betegnelsen som regel om sporty varianter af personbiler. Det betyder at der som oftets er tale om todørsmodeller med mere lir og fartstriber. Sommetider er bagsædet mindre og placeret længere fremme end i en almindelig sedan, så der bliver 2+2 siddepladser.

Et lille udvalg af karosserityper i Fords 1940-program. Hele to coupe-varianter
Som altid var der adskillige modeller at vælge imellem i Fords 1940-program, fra sedans til varebiler. Der var også hele to varianter af coupeer, en almindelig og så en såkaldt “business coupe”. Sidstnævnte var en slags blanding af en vare- og en personbil og var tiltænkt handelsrejsende. Ikke alene var bagagerummet meget stort og derfor velegnet til vareprøver, de bageste sæder kunne også fjernes, så der var plads til endnu mere gods. Med den store V8-motor var bilen desuden hurtig, så det er ikke så sært, at den eftersigende var populær blandt spritsmuglere og andre lyssky typer i USA.

Et billede fra Fords reklamefilm for 1940 Business Coupe viser, hvordan der var ekstra plads til bagage bag forsæderne. Man aner lige et opslået klapsæde bag kufferterne
Men hvad med Danmark? Og så en 1940 model – var der ikke noget med en krig? Det kan faktisk godt lige lade sig gøre. Nye bilårgange lanceres typisk midt på sæsonen året forinden, så en 1940 Ford kom på markedet i andet halvår af 1939, lige tidsnok til at blive sat på et skib og sejlet til Danmark inden besættelsen. Måske endda som løsdele, der så blev samlet på Fords fabrik i Sydhavnen i København?

Her er en brugt men nydelig Ford 1940 Sedan til salg hos Haarby Traktor og Motorkompagni. Året er 1958. Kilde: Arkriv.dk
Men hvad med coupeen? Jeg leder stadig efter fotobevis for en Ford Coupe årgang 1940 i Danmark, men der kørte afgjort mellemkrigstids-coupeer rundt i epoke III, se bare på billedet herunder.

En coupe i Hammel i 1948 – måske er det oven i købet en ældre Ford? Kilde: Arkiv.dk
Modellen er denne gang fra Woodland Scenics og er vel især bemærkelsesværdig ved at have indlagt lys. Næsten alle WS’ bilmodeller fås efterhånden i en variant med lys, der er tilpasset producentens belysningssystem “Just Plug”. Det er dog også muligt at få lys i lygten med et par simple batterier som energikilde. De små LED’s kan dog nok ikke tåle 14V direkte fra transformatoren.

Modellen stadig i sin pakke under navnet “Midnight Ride”. Det lyder jo smugler-farligt
De små LED’er i både for- og baglygter er bemærkelsesværdig små og diskrete og det kan ikke nægtes, at billygterne efter mørkets frembrud er meget stemningsskabende. Det er også med til at understrege det lidt lyssky ved Ford’en.

Sluk/tænd – en lille fotomontage
Modellen gør egentlig et bedre indtryk end et par af de andre bilmodeller fra samme producent. Det er som om Woodland Scenics har været mindre optaget af at lave bevidste fejl på denne model, for som sædvanlig står der ikke “1940 Ford” nogen steder på pakken eller modellen.

Jeg kan især godt lide baglygterne. På originalen var de formet som små “korporalvinkler”
På Sundborg modeljernbane kommer der flere Ford-modeller fra samme periode, det kan jeg ligeså godt afsløre nu. Der er også noget epokerigtigt over de karakteristiske bilmodeller fra den tid. Når man ser på billeder fra epoke III er det tydeligt, hvordan bilerne fra før krigen stadig tager en stor del af tørnen i trafikken, jævnfør den tidligere blogartikel om Danmarks personbilpark i 1950’erne.

Måske er det en handelsrejsende, der kommer susende gennem landskabet. Håber ikke det er en smugler
Mere om emnet Ford 1937-1940 kan findes her: rhttps://en.m.wikipedia.org/wiki/1937_Ford
Her kan man finde en beskrivelse af køreoplevelsen https://www.hemmings.com/blog/2015/01/20/driving-impression-1940-ford-business-coupe/
Her er historien om bilen som spritsmugler-favorit: https://www.ebay.com/motors/blog/the-graceful-1940-coupe-was-favorite-for-moonshiners/
Flere billeder og oplysninger. https://www.oldcarsweekly.com/car-of-the-week/car-of-the-week-1940-ford-deluxe
“Ford for ‘40” var slogannet: https://youtu.be/hNWL7a1UyfY
Og til sidst en lille film:
Skriv et svar