Designet på Chevrolets første efterkrigsmodeller har en klassisk kvalitet over sig. Og så fandtes de i pænt tal i Danmark, både hos postvæsnet og i drengeværelserne.
Forbilledet var et af de måske mest indflydelsesrige bildesigns i perioden umiddelbart efter 2. Verdenskrig. Som tidligere omtalt i artiklen om Chevrolet 1941/46 var modellerne før, under og lige efter krigen stort set uforandrede, mens alle kræfter var koncentreret om at sprøjte krigsmateriel ud fra GMC’s fabrikker. Men i midten af 1947 skete der noget nyt.
Chevrolets Advance Design-modeller kom på markedet seks måneder før konkurrenterne fra Ford og Chrysler. Og truck-modellerne i det nye smarte efterkrigsdesign kom et helt år før koncernens nye personbiler. Der var formentlig mindst to grunde til, at bilfabrikkerne på dette tidspunkt prioriterede trucks over personbiler. For det første var produktionsapparatet til trucks nedslidt, eftersom lastbilsproduktionen var fortsat for fuld tryk under krigen, mens personbilsproduktionen havde været meget mindre. Bilfabrikkerne skulle således alligevel investere i nye maskiner og forme til trucks. For det andet var der et stort marked for erhvervskøretøjer i den boomende amerikanske efterkrigsøkonomi. Alt kunne sælges, så der var gode penge at tjene på truck-markedet.
Mekanisk svarede den nye truck ganske vist i meget høj grad til førkrigsmodellen 1941/46. Motoren var Chevrolets gennemprøvede “Thrift-Master Six”, der ydede 90hk. Så det var formgivningen, der bar succesen og Chevrolets 1947 Advance-Design modeller lignede da heller ikke noget andet, da de kom frem. “Round and juicy” kaldte GM dem. Karosseri i pontonstil, fuldt indbyggede forlygter og todelt let vinklet forrude var alt sammen moderne og smart. Hertil kom at de nye trucks var mere rummelige og havde bedre kørselskomfort end førkrigsmodellerne. Vi aner starten til amerikanernes forkærlighed for trucks, også som familiebiler.
Det buldrede derudaf for Chevrolets truck-afdeling. Alene i 1947 solgte man over 335.000 erhvervskøretøjer i alle størrelse, men flest pick-ups. De følgende år var lige så gode og Advance Design-serien fortsatte helt frem til 1955 med kun mindre ændringer, først og fremmest designet på køleren. Fra 1951 betød manglen på krom som følge af Koreakrigen dog, at alle Chevrolet-trucks måtte nøjes med malede kølere. Kobbermangel betød, at man minimerede brugen af dette materiale.
Men hvad med Danmark? Her havde Chevrolet traditionelt en betydelig markedsandel, ikke mindst med samlefabrikken på Nørrebro. Og vist var de her, Advance Design-modellerne. Ikke mindst postvæsnet var aftagere af Chevrolets, finansieret over Marshallhjælpen.
Men der var måske især ét sted, hvor der var særligt mange Chevrolets i Danmark og det var på drengeværelserne. Lego brugte nemlig Chevrolet’s trucks som forbillede for flere serier legetøjsbiler – det var før man entydigt satsede på klodserne.
Modellen i skala 1:87 er nu ikke fra danske Lego, men fra tyske Busch, der udmærker sig ved at have en betydelig andel ikke-germanske køretøjer i programmet. Modellen er, som det fremgår, ganske ligeud ad landevejen, hvilket er meget passende for et simpelt brugskøretøj som en pick-up truck. Her er en lille film om modellen.
I modsætning til modellen af 1940 Ford Coupé fra Woodland Scenics omtalt i bloggens seneste bilartikel, så går Busch’s modeller på 14v. Så det er bare at forbinde den til anlæggets øvrige elektriske system.
For danske forhold kunne man godt ønske sig, at der var andre varianter end pick-up’en i programmet. Så almindelige var de nok heller ikke herhjemme. Men Legokataloget ovenfor giver jo en hel del ideer til ombygningsprojekter, og allerede da jeg skrev den oprindelige version af denne artikel, luftede jeg tanken om at kit-bashe Busch’s modellen med inspiration i de gamle Lego-modeller. Derfor gik jeg igang med at lave en sættevognsversion. Jeg ved ikke hvor almindelige sættevogne var i 1950’erne, men de fandtes, sikkert bygget på lokale karosseriværksteder. Desuden ville modellen blive noget andet end det man kan købe i butikkerne, så den blev det.
Som det ses af den lille film startede jeg med at splitte modellen ad. Det var en lille orange sag jeg fandt i en tilbudskasse. Grunder og derefter en blå farve som hilsen til Lego-modellen. Til gengæld troede jeg ikke rigtigt på de gule skærme, mens de røde hjul sikkert er ret forbilledtro. Hjulene kom fra en kanibaliseret Brekina-model og er større end de små truckhjul som modellen var født med. Ny bagende til trækkeren og selve sættevognen blev opbygget i plastikcard.
På Sundborg modeljernbane har lys- modellen som nævnt indtil videre fået plads på vinterlandskabet. Om den senere skal omplantes til anden funktion kan tiden jo vise.
Mere om emnet kan læses her https://auto.howstuffworks.com/1947-1955-chevrolet-trucks.htm
Her er en 15 min. lang film fra 1949, med tidstypiske anprisninger af verdens bedste Chevrolet: https://youtu.be/LRkhW5vLH8o
Artiklen her blev foerste gang udgivet 19. marts 2019 og opdateret med den kit-bashede Lego-indspirerede saettevogn den 19. juni 2020.
Hejsa
Jeg har lige hjemkøbt fra Hattons i England to stk Chevrolet Panelvans i samme udgave som dem på billedet med postbiler. Desværre fåes de pt kun som ambulancer, men blinklyset kan jo bare fjernes og hullet spartles ud. Jeg vil mene, man kan få nogle perfekte postbiler ud af den model.
Fabrikatet er Oxford DieCast og er i 1:87.
Hilsen og tak for en herlig blog
Claus Frost
LikeLike
Hej Claus
Jeg har med stor interesse set Oxford DieCast’s nye modeller af Chevrolet 1947 Panelvans. Det er en superrelevant model set med danske øjne, eftersom det var så udbredt en model i årene efter krigen. Modellerne ser ud til at være en tand mindre detaljerede end de tilsvarende fra Busch, men jeg vil helt sikkert anskaffe mig en eller flere på et eller andet tidspunkt. Jeg er meget nysgerrig på, hvad du får ud af modellerne så send meget gerne billeder af postbilerne til sundborg.mj@gmail.com så lægger jeg dem på bloggen.
Mvh
Sundborg
LikeLike
Jeg var ikke klar over at Busch fremstillede Panelvans, jeg har kun set minitrucks.
Hilsen Claus
LikeLike