DSB litra DA var den mest talrige bogie-postbureauvogn i epoke III. Den blev bygget før krigen, men med en vognkasse helt i stål. Derfor var den stadig stærk og moderne i Sundborgtiden i midten i 1950’erne, hvor den kunne ses i togene imellem landsdelene og I forbindelserne til udlandet. Modellen er en rigtig flot sag fra Heljan.
Forbilledet blev bygget af Scandia i Randers i årene 1937-1940 og der blev i alt leveret 24 stk. Før 1941-reformen var vognen litreret DM, mens den herefter blev til DA, så det hedder den også i denne artikel. Litra DA var den første danske postvogn, der blev bygget med en vognkasse, der var en helsvejst stålkonstruktion.
Med 11,5 m var vognen temmelig kort. Det kan måske godt undre lidt når man tænker på, at de samtidige AC og CB-personvogne, der også var svejste stålkonstruktioner, blev bygget i den nye 21,7 meter standardlængde og desuden kørte på lange 3m bogier. Den senere postvogn af litra DC, bygget fra 1950 blev også bygget efter det lange koncept. Men ikke DA. Vognens beskedne længde skyldes, såvidt jeg kan forstå, færgernes kapacitet. Litra DA var nemlig bl.a. tiltænkt international trafik til Tyskland og Sverige, og færgerne var på dette tidspunkt ikke så store. Korte vognkasser nødvendiggjorde korte bogier, så DA’erne kørte på ukarakteristiske korte 2 m bogier.
Litra DA kunne laste 6 tons post. Den indvendig indretning bestod af et postkontor med borde og postreoler, et pakrum til færdigpakket post samt et toilet til personalet. Vognen var udstyret med ovenlysvinduer der, efter at tagryttere var gået af mode, skulle give personalet bedre lysforhold. Af hensyn til samme var vognen udstyret med kakkelovn og varmeapparat. De DA-vogne der var afsat til forbindelsen til Sverige var desuden forsynet med elvarme.
Der var mindre forskelle mellem de første og de senere vogne. De seks første vogne havde således fire tagventiler, mens de senere havde fem. Oprindeligt var et af vinduerne i vognens pakrum på de første vogne i helglas og kunne ikke åbnes. Senere indførtes en todelt vinduestype.
Vognene var fra starten udstyret med harmonikaer, men disse blev fjernet efter krigen. Senere fik nogle af vognene igen harmonikaer, men det var efter Sundborg-tiden.
Som det også ses på museumsvognen, så havde de seks første DA-vogne de flotte våbenskjolde, som postvognene oprindeligt var udstyret med. De 18 vogne der blev leveret fra 1939 havde “bare” kronede posthorn. DA-vognene havde desuden oprindeligt stafferinger, men disse forsvandt i forbindelse med opmaling i begyndelsen af 1950’erne.
Her i Sundborgtiden i midten af 1950’erne var DA-vognene stadig i fuld vigør og fordelt mellem DSB’s distrikter med 12 til hver. De nye serier af postvogne, som DSB anskaffede efter krigen, fortrængte imidlertid efterhånden litra DA fra de hurtige gennemgående posttog. Vognene fik UIC-nummre i 1966 og fra 1969 det nye litra Pa. I samme periode blev 13 af vognene ombygget til rejsegodsvogne med litra Dah. Det var ved denne lejlighed at disse vogne igen fik harmonikaer. Både Pa og Dah blev taget ud af drift i løbet af 1970’erne. Nogle blev til tjenestevogne, mens andre blev solgt til privatbaner. I sidstnævnte funktion var de aktive til op i 1980’erne. En enkelt, nemlig litra DA 5005, blev som allerede afsløret tilbageført til sit oprindelige udseenede og er nu en del af Jernbanemuseets samling.
Modellen er ifølge Heljan konstrueret ud fra tilgængelige fotos og hovedtegninger. Heljan skriver videre på sin hjemmeside: ”Detaljerne er valgt så modellen passer til de seneste serier af DA-vogne med fem tagventiler, delt vindue i pakrummet mv. Forbilledet blev i nogen grad moderniseret og visse vogne fik nye tagventiler af ”kuck-kuck”-typen. En enkelt vogn fik torpedo-tagventiler. For DSB-udgaverne er det typisk at påskrifterne ofte blev lidt tilfældigt placeret. I det omfang det har været muligt er litrering mv placeret ud fra billeder, hvorfor positionerne varierer ganske meget”. Det er alt sammen meget sobre og værdifulde oplysninger fra producenten.
Heljans flyeren herover blev udsendt i slutningen af 2018, mens modellerne kom i butikkerne i juli 2019. Egentlig havde Heljan allerede tilbage i 2015 omtalt litra DA som et kommende projekt, hvilket siger lidt om udviklingstiden for nye produkter. Som det ses kom der DA’er i en række udførelse, hvortil der kom modeller, der kun blev solgt gennem bestemte forhandlere. For mit formål blev feltet indsnævret til numrene 5001, 5006, 5012 og 5020 der alle passer til min periode i midten af 1950’erne.
Alt i alt synes jeg, det er en meget flot model, Heljan her er kommet med. Udover at passe perfekt til trafikideen for Sundborg modeljernbane, så er det famtastisk at se nye danske vogne i disse tider. Sammenligner man med de gamle DH-vogne fra same producent er det tydeligt, hvor langt hobbyen er kommet de sidste 15-20 år.
Beskriftningen står super skarpt og Heljan tager efter min mening p.t. prisen for branchens bedste skyggeskrift og kongekrone. Lidt mærkeligt dog, at bremseomstilleren ikke har fået en klat hvid maling, så det må man selv gøre.
Håndbøjlerne er i metal og detaljerne omkring dører og vinduer er rigtig flotte. Blandt de lidt specielle postvognsdetaljer er de små gul klarlamper langs vognens sider. Det må være et spørgsmål om tid før der er en eller anden gal modeljernbanemand der finder ud af at mokke en gul LED ind i sin DA-vogn.
Skal jeg konstruktivt kritisere noget må det blive bogierne, der hos Heljan stadig støbes i en meget blank og noget blød plastik. Hjulene sidder faktisk så løst, at de har det med at falde ud. Hjulene er også iøjnefaldende blanke. AC-kørerne er dog glade, for der er ekstra hjulsæt med til dem i pakken.
Det er heldigvis ikke svært at gøre noget ved plastik-looket for man kan jo bare patinere vognen. Det er min DA’en så blevet, som man kan se på billederne her i artiklen. Det er efter min mening vigtigt ikke at overdrive tilsviningen, så udover undervognen er det først og fremmest taget, det er har holdt for. I denne lille YouTube-video, kan man se hvordan det gik til:
På Sundborg modeljernbane vil DA blive indsat på den dobbeltsporede hovedbane. Selvom DA’en ikke må køre så hurtigt kunne der måske tænkes i retning af noget gennemkørende posttog sammen med litra DH og med en to-tre HD’ere på slæb til den færdigpakkede post. Gode ideer er som altid velkomne.
Mere om emnet litra DA fra Heljan kan læses på firmaets hjemmeside: http://heljan.dk/shop/litra-da-34c1.html
Man kan også finde forbillede og model beskrevet hos RC Kongen i Odense, der er en af de modeltogsforretninger, der vil komme til at føre “specialudgaver” af DA-vognen: https://rckongen.dk/produkt-kategori/modeltog/godsvogne-ho/
Fra dengang man måtte lave tingene selv stammer denne artikel om ”DSB litra DA”: https://www.signalposten.dk/lokomotivet.php?aar=1994&nr=38
Billederne herover er klippet fra: https://www.signalposten.dk/download/Lokomotivet39.pdf
Lokomotivet bragte i nr. 22 en større gennemgang af ”Postvogne 1941-1970”: https://www.signalposten.dk/lokomotivet.php?aar=1990&nr=22 Heri opsummeres litra DA som en ”…kort bureauvogn til landsdel- og lokalpost (kystbanen)”
Forbilledet kan som altid studeres hos Jernbanen.dk: https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=DA&typenr= Her er der bl.a. billeder af museumsvognen DA 5005 inklusiv indretning.
I følgende tråd på signalpostens forum kan man bl.a. se et fint billede af 15 varianter som Flemming Søeborg har taget: https://www.signalposten.dk/forum/index.php?mode=thread&id=11842
Og så til sidst en lille film. Denne gang ikke fra min egen YouTube-kanal https://www.youtube.com/channel/UCBrZW6BvqPiTzBvtGkEXV6w, men fra Heljan:
Denne artikel blev oprindeligt udgivet den 8. december 2018, men blev opdateret med billeder af vognen den 28. november 2019.
Skriv en kommentar