2023 er slut og det er tid for den faste årsopgørelse. Lad det være sagt med det samme, det blev et lidt ujævnt år for bloggen målt i antal udgivelser. Til gengæld var der så meget andet at glædes over i modeljernbaneverdenen.
Det startede egentlig meget godt med tempoet på bloggen frem til sommeren, men i andet halvår af 2023 gik der desværre ind imellem mange uger mellem udgivelserne. Det skyldtes, at det virkelige liv trængte sig på denne gang i form af en flytning. Sådan noget tager meget tid og meget energi. Det korte af det lange er, at jeg efter mange år fjernt fra hjemlige kyster nu er tilbage i kælderen, hvor Sundborg MJ startede for efterhånden mange år siden.
Hvad hjemkomsten betyder for bloggen, for YouTube kanalen og for Sundborg modeljernbane skal jeg vende tilbage til sidst i årsopgørelsen, men inden der kan ses fremad skal der traditionen tro gøres status for ”Rigets almindelige tilstand”. Jeg synes imidlertid, vi skal starte med modellerne, for det er trods alt det, de fleste modeljernbaneentusiaster går mest op i. Der er ingen tvivl om, at Dekas her fortjener at blive fremhævet for at være den danske producent, der var længst fremme i skoene i 2023. Hele to personvogne blev det til og åbningsbilledet taler sit eget tydelige sprog om kvalitetsniveauet.
Den første af de to vogne der ramte butikshylderne var litra CM (VII). Modellen blev oprindeligt annonceret tilbage i 2021 og i marts 2023 var den klar til salg. CM (VII) var et resultat af “det store ombygningscirkus” og blev, synes jeg, en ganske vellykket og harmonisk vogn at se på. CM (VII) er på mange måder en virkelig alsidig vogn, for den vill kunne indsættes i de store landsdelsforbindelser, men også i mindre, mere lokale tog. (Gen)læs den oprindelige artikel her.
Allerede i maj 2023 var den næste Dekas personvogn i handlen. Det var litra CO (XI). Det var om muligt en endnu mere velkommen model, ikke mindst fordi der aldrig tidligere er blevet udgivet industrimodeller af denne vognklasse. Det er måske ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det, men CO (XI) og CM (VII), deler undervognstype og det er ret sikkert grunden til, at de to modeller kunne udgives så kort tid efter hinanden.
Når vi nu er ved persontransporten i og omkring Sundborg, så kom lyntogsprojektet lige som bloggen generelt til at lide en del under flytteforsinkelserne. Det lyder næsten som en standardundskyldning inden for de seneste års jernbanedrift i Danmark. Jeg gik således i stå et sted midt i indretningen af midtervognen, så jeg må skylde resten af ombygningen til et senere tidspunkt.
Lad os i stedet skynde os tilbage til noget der går godt, nemlig Dekas, der også efterhånden har opbygget et imponerende katalog af godsvogne. Jeg kan dårligt følge med, så hverken QGR eller PFR med bremsehus var 2023-nyheder, men det var først i år, bloggen nåede frem til disse fantastiske modeller. Eftersom begge vogntype tidligere er blevet omtalt var der i begge tilfælde alene tale om opdateringer af ældre artikler.
Dekas’ er i det hele taget i gang med at berige den danske modeljernbaneverden med en helt ny generation af små Q-vogne og der komme hele tiden nye varianter. Selvom HobbyTrade også lavede små Q-vogne for efterhånden mange år siden, så ser der ud til at være plads til en runde mere med de ærkedanske vogne. QGR-vognen blev pænt svinet til, hvilket fremgår af nedenstående lille video.
Til gengæld blev det til en helt ny artikel om en anden Dekas-model, nemlig specialvogn 468, der havde hjemsted på Enghave Omformerstation. Vognen var en god lejlighed til at kigge lidt på det københavnske S-togsnet og var som sådan et stykke fra Sundborgs hjemmebane, men et fascinerende emne.
I bunken af bestemt ikke nye godsvogne havde jeg fat i en mere end tyve år gammel Gulf-beholdervogn ZE 503 167 fra det daværende Sachsenmodelle, nu kendt som Tillig. Historien bag oliefirmaet Danish-American Gulf Company A/S og dets aktiviteter i Danmark i Sundborgtiden blev det også til.
Den samme grundmodel lagde også krop til lidt kit-bashing, da der blev produceret en sort (ja, endnu en) Esso-vogn ZE 502 420 med påskrifter fra KM Text. I vognen måtte befordres Benzin, Petroleum, Brændselsolie og Smøreolie.
Trækkraftartikler er generelt de mest populære på bloggen, men den eneste af den slags i år var artiklen om Class 21 fra Lancashire and Yorkshire Railway (L&YR). Lokomotivtypen var en såkaldt ’Pug’. Betegnelsen kommer enten fra et skotsk udtryk, der betyder abe-grim, eller også henviser det til den lille kortnæsede hunderace. Og så var det endda mere end halvvejs snyd, for artiklen udsprang af en aprilnar i samarbejde med My 1 2 89. Spøgen handlede om et fiktivt lokomotiv hos Søndre Gas- og Tjæreværk (SØGT).
Når vi nu er i afdelingen for rullende materiel, der i virkeligheden ikke kan rulle, så var der også artiklen om de små skinnekøretøjer: Skinnecykler, dræsiner og troljer. Artiklen tog udgangspunkt i et fordansket byggesæt fra en amerikansk småskalaproducent, mens skinnecyklen var fra danske Epokemodeller.
Selvom dræsinen og troljen var udenlandske modeller tillempet danske forhold, så var der også et par helt autentiske udenlandske jernbanegæster, der kom forbi Sundborg i 2023. En af dem var BLS K2 fra Schweiz, der fik sin egen artikel. Det samme gjorde ČSD litra Vd fra det ikke længere eksisterende Tjekkoslovakiet.
Tømmervognen kan så passende danne overgang til diverse artikler/opdateringer med udgangspunkt i miljøet omkring savværket. Her kan vi starte med den hjemme-kit-bashede galgekran til råtræspladsen, der på mange måder var den sjoveste at bygge.
Den i fysisk forstand største tilføjelse til savværkets bygningsmasse var det kombinerede maskinhus/lager/pladskontor-bygning fra Kibri, der blev bygget stort set lige-ud-af-kassen, dog tilføjet noget indre indretning.
Den fysisk mindste tilføjelse til savværksmiljøet var hundehuset til vagthundene. Som hundeejer håber jeg, at der ikke er mange lænkehunde i Danmark mere, for det kan ikke have været noget godt hundeliv, men lænkehundene fandtes absolut stadig i 1950’erne. Heldigvis ser det ud til, at vagthundene går frit omkring på savværket.
Savværket er naturligvis en travl arbejdsplads med diverse køretøjer af mange slags og således den perfekte undskyldning for at have et par i dansk sammenhæng eksotiske køretøjer på pladsen. Det drejede sig om tyske Unimog og britiske Land-Rover, der begge var sjove og interessante historier at dykke ned i. Som model betragtet var det dog svært ikke at være mest imponeret af Artitecs fine enspændervogn.
Uden for savværkets porte dukkede et par ”folkevognsrugbrød” VW Type 2 op. Det sjoveste ved dem var, at det var samlesæt-versioner af Brekinas velkendte model, hvilket gjorde det oplagt, at give dem en omgang kitbashing.
Den mest omfattende artikel med relevans for vejkøretøjerne i Sundborg, og den artikel det tog længst tid at researche og finde billedmateriale til, var artiklen om nummerplader til bilerne i Sundborg. Der forestår nu et større arbejde med at forsyne alle bilerne i Sundborg Amt med nummerplader startende med et F – de fleste efter 1950-systemet.
Der var også den lille garage var fra firmaet Noch, der i disse år synes at konkurrere med førnævnte Busch om at kunne sprøjte flest små byggesæt ud på markedet. Man kan godt have en mistanke om, at fortjenesten på de små sæt er særdeles høj, men jeg må indrømme, at jeg gentagende gange er faldet i, for det er sådan nogle hyggelige små projekter.
En anden producent, der hele tiden kommer med mange spændende og lidt anderledes ting er førnævnte nederlandske Artitec. Det giver en særlig fornøjelse at klaske et helt læs vellignende olietromler ned i en åben godsvogn.
Et andet eksempel på tilbehør var de små sække på paller. Småtterierne kom denne gang fra tyske Wiking, som man ellers mest forbinder med bilmodeller.
Til sidst i småtingsafdelingen var der de ærkedanske perronlamper. Dermed er vi tilbage til udgangspunktet for dette afsnit eftersom også disse er produceret af Dekas. En sådan spredning af produktområder, fra rullende materiel til jernbanenips er jo egentlig ikke noget nyt for danske producenter, eftersom både HobbyTrade og Heljan altid har gjort det samme.
Årets sidste artikel blev decembers julehilsen og således nåede årsproduktionen op på 14 artikler, 7 opdateringer og 6 søndagsfilm, hvilket som allerede indrømmet i indledningen var noget under produktionen i 2022. Traditionen tro skal vi huske at se på, hvilken artikel der ”solgte bedst” i løbet af året vel vidende, at artikler publiceret tidligt på året her har et fortrin. Herunder ses året top-ti liste:
- Nummerplader til bilerne i Sundborg
- Opdatering – Esso-vogn med påskrifter fra KM Text
- Små skinnekøretøjer – Skinnecykler, dræsiner og troljer
- Opdatering – Lyntoget skilles ad
- Specialvogn 468 – Hjemsted Enghave Omformerstation
- Land-Rover – Fra traktorerstatning til livsstilsikon
- Årsopgørelse for bloggen 2022
- BLS K2 – En typisk schweizer
- L&YR Class 21 – Ligner det et dansk gasværkslokomotiv?
- Opdatering – Vagns lyntogsindretning
Nummer 10 på listen om lyntogsindretningen giver mig en rigtig god lejlighed til at takke Vagn for at dele sin viden og byggetips med ikke kun mig, men alle bloggens læsere. Det er herligt, når nogen er villige til at dele relevante erfaringer med os alle sammen. Heldigvis har der også igen i år været mange læsere, der har ulejliget sig med at skrive i kommentarfeltet under artiklerne. 107 kortere eller længere indlæg blev det til i 2023 og det er jo dejligt. Igen skal jeg beklage, at det i år har taget lidt længere tid end normalt at få svaret alle.
Jeg plejer også lige at kigge på, hvilke artikler der er blevet læst oftest gennem hele bloggens levetid, og her er det som alle de tidligere år, trækkraften, der dominerer suverænt. I nogle år har artiklen om Bilproduktion i Danmark blandet sig i top-tre opgøret, men i år blev det kun til en fjerdeplads. De tre mest læste artikler blev i år historierne om litra N, litra P og litra MY.
Knapt 23.000 besøgende lagde vejen forbi Sundborg-bloggen i 2023 og de kiggede i gennemsnit på 2-3 ting pr. gang, så det blev til lidt over 60.000 views. Det var mindre end i 2022, men det var nok, hvad man måtte forvente, når der nu overordnet set var mindre aktivitet på bloggen.
Abonnenttallet har de sidste år ikke udviklet sig ret meget, men går trods alt lidt frem og er for tiden 177 faste læsere mod 164 i 2022. Lidt stærkere går det over på You Tube-kanalen, hvor Sundborg ved udgangen af 2023 har 3.394 abonnenter. Også her var det en gammel traver, der blev den mest sete, nemlig det lille vinterlandskab jeg lavede som et familieprojekt for flere år siden. Det er meget godt det findes på film, for selve anlægget blev pillet ned og grundpladen skåret op af hensyn til flytningen. Jeg har et par ideer til, hvordan noget af det måske kan genanvendes, så mere om det i løbet af 2024.
Hvis man sammenligner statistikken mellem blog og YouTube-kanal så giver det et forhold på ca. 1:20 målt i abonnementer. Jeg ved ikke, hvad læsernes erfaring er, men dette svarer nok meget godt med mine egne medievaner.
Med hensyn til anlægsbygning er jeg som sagt tilbage, hvor det hele begyndte. Jeg kan i skrivende stund ikke helt overskue, hvornår jeg rigtigt kan gå i gang med anlægsbygningen, men der vil sandsynligvis endnu gå nogen tid for det tager lang tid at komme på plads og der er meget at gøre i et gammelt hus, der har været udlejet. Når de forbehold er taget, så er tænkningen lige nu, at anlægsbyggeriet nok snarere bliver dokumenteret i form af YouTube-videoer end blogartikler. Der er en del af den slags bygge-kanaler derude og det lader til at være en populær form, så det er måske indsatsen værd?
Når det er sagt er det stadig tanken at fortsætte bloggens velkendte stil med lidt dybere artikler om diverse emner af relevans for projekt-Sundborg. Det samme gælder de mindre opdateringer og søndagsfilm. Jeg har en del ”rå-film” liggende, der skal redigeres til nye YouTube-videoer, så jeg starter nok med det. Derimod er det meget sandsynligt at kadencen vil gå noget ned de kommende år, især hvis der skal frigøres mere tid til anlægsbygning.
Det var slut på årsopgørelsen for denne gang. Må 2024 blive et godt modeljernbaneår med mange nye modeller, nye projekter og frem for alt mange hyggelige togtimer for alle!
Godt nytår til alle i Sundborg og tak for de mange dybt inspirerende artikler om stort og småt fra sundborgtiden.
Velkommen tilbage til kælderen, nu glæder jeg mig endnu mere til at følge med her på siden i de kommende år ;o)
Hilsen fra Knarbjerg
LikeLiked by 1 person
Varmeste genhilsner til borgerne i Knarbjerg! Og i lige måde skal jeg sige om byggeriet https://knarbjerg.blogspot.com Det er altid inspirerende at se, hvordan andre griber opgaverne an.
LikeLiked by 1 person
Tak
Tak for den fine gennemgang af aktiviteten på din side.
Tak for de gode gennemarbejdede artikler.
Tak for dine inspirerende videotutorials.
Alt bliver set, læst og bearbejdet. Jeg stjæler med arme og ben til mit eget modelarbejde, for dit arbejde er af høj kvalitet.
God fornøjelse med det fremtidige modelarbejde. Både med det fysiske arbejde med at genopbygge Sundborg i kælderen og med arbejdet med din blog.
Jeg tror at, vi er mange der glæder os til at følge med på sidelinjen.
De allerbedste nytårstoghilsner
skal lyde herfra
Cristian
LikeLiked by 1 person
Hej Christian
Mange tak for de mange “takker” – jeg bliver helt rød i kinderne. Det er dejligt at vide, at bloggen bliver læst og at noget af det kan inspirere andre. Nu føler jeg allerede et vist forventningspres tårne sig op m.h.t. anlægsbyggeriet 🙂 men som de fleste modeljernbanefolk kender til, så er listen over andre ting, der også lige skal ordnes er meget lang, så det tager nok lidt tid, før jeg kommer i gang. Gode nyttogshilsner tilbage!
Sundborg
LikeLike
Tusind tak for din kontinuerlige arbejde med at berige os med fine og varieret læsning. Det er altid skønt at læse nyt på din blog.
Og så et stort velkommen hjem tul det danske. Jeg håber ude er godt, men hjemme er bedst. Også i denne henseende. Måske man så ligefremt kunne risikere at mødes på en af årets kommende messer? 😉
Rigtig gidt nytår!
LikeLike
Hej Tomas
Selv tak kan jeg roligt sige til dig for dine gode kommentarer og opmuntrende ord i løbet af året. Ja, jeg håber at kunne besøge en messe eller to i løbet af det kommende år – det bliver rart igen at kunne være ajour med de danske nyheder. Rigtigt godt nytår til dig og dine.
Mvh
Sundborg
LikeLiked by 1 person
Hej Sundborg
Jamen al ros er jo så vel fortjent. Jeg synes, det er imponerende hvor meget, du formår at poste, imellem arbejde og familie. Der må være et andet timeantal i staterne 😉
Det er altid spændende med messer. Vi må jo se, om vi kan løbe over hinanden på en af dem 🙂
Også godt nytår til dig og familien!
Mvh.
Tomas
LikeLike
Tak og godt nytår.
Rart at du er tilbage i det danske og vil genopføre dit anlæg.
De bedste byggeønsker herfra og ser frem til hyggelige, oplysende og spændende youtube film.
mvh
Wormlandsbanen
LikeLike
Godt nytår tilbage til folket ved Wormlandsbanen. Jeg skal lige på plads med flytteriet og have udbedret diverse på huset, så der går nok lidt tid inden anlægsbyggeriet kan prioriteres. Men jeg glæder mig allerede til at kunne køre lidt med tog igen.
LikeLike
Godt nytår Sundborg MJ og velkommen tilbage i Danmark.
Det er godt at se at der er lys i kælderen igen hvor Sundborg residerer.
Hvis der er noget jeg har savnet i dine indlæg i det forgangne, så er det indslag fra livet i Sundborg, sådan som det har været ude på den fri strækning, omkring stationen eller en tur på havnen.
Det lyder til at 2024 måske kan gå lidt i den retning.
Dine anmeldelser med fotos af forbilleder og fine kildeangivelser giver inspiration til at dykke ned i kilderne og giver overblik.
Jeg nyder igen og igen at vende tilbage og bruge Sundborg som et opslagsværk og håber at tidligere indlæg fortsat vil være tilgængelige.
Formatet i wordpress fungerer rigtig godt for mig.
Det er også godt at se at youtube også er en mulighed.
Mange gode nytårshilsener samt god arbejdslyst herfra.
LikeLike
Hej John
Tak for nytårshilsen! Og tak for tilbagemeldingerne på bloggen og YouTube-kanalen. Det er rart at vide, at der er nogen der kigger med og især at indslagene ligefrem kan bruges som opslagsværk. Jeg er meget glad for at se, at folk stadig besøger 10 år gamle artikler på bloggen. M.h.t. fremtiden så er det jo nok anlægsbyggeriet, der er kronen på værket for de fleste modeljernbaneentusiaster og det at kunne beundre modellerne i rette omgivelser. Jeg ser frem til at kunne bygge lidt igen, selvom der liiige er et par andre ting, der skal ordnes først.
Mvh
Sundborg
LikeLike
Tak for endnu et spændende år i Sundborgs selskab. Tak også for pæn omtale af Nystrup Grus. Måske jeg er lidt gammeldags, men jeg synes video-formatet er en ringere formidlingskanal af den store vægt du altid har lagt på research og historier om dine modeller. Video er fint til at vise hvordan fx patinering kan udføres, og jeg kan også godt lide anlægspræsentationer på video (især fordi det er sjovt at se hvor rodet, der ofte er i rummene omkring mange flotte anlæg og på de ufærdige dele af anlægget – det er der også hjemme hos mig selv).
Nu du er tilbage i Danmark, vil jeg gerne invitere dig med på en lille smalsporsudflugt på en bane i området mellem København og Roskilde. Vi lander nok på et lille selskab af 3-4 modelbyggere. Skriv til nystrupgravel@gmail.com hvis du vil med!
Mvh
Claus N
LikeLike
Hej Claus
Det er klart at Nystrup Grus fortjener den bedste omtale – det er trods alt derfra jeg regner med at få leveret mange læs fint harpet grus til det kommende byggeri i og omkring Sundborg 🙂 Ballast regner jeg med også med, at grusgraven kan levere? Tak for invitationen til smalsporsudflugt for modelbyggere – det kigger jeg lige på, for der burde jo blive plads til en lille roebane el.lign. i Sundborgs opland. Også tak for tilbagemelding på blog vs. YouTube. Det er en god pointe og jeg har et stykke tid overvejet om jeg skulle tilføje noget speak til filmene i stedet for eller som supplement til tekst og musik. Det vil sætte produktionstiden pr. video endnu mere op, men det er måske besværet værd. Endnu noget at tænke videre over.
Mvh
Sundborg
LikeLike